Vi må 46 år tilbake for å finne en like historisk tid som det Volkswagen nå er inne i. Den gang, mer spesifikt i mai 1974, presenterte tyskerne arvtakeren til Bobla, en bil enkelt og greit kalt Golf.
Siden er det solgt en ny Golf røft regnet hvert 41. sekund, hele døgnet og hele året, og totalt har salget for lengst rundet 35 millioner biler.
-->
Og Golfen har ingen planer om å dø, for Volkswagen har nylig kommet med den 8. generasjonen av folkebilen. Den er også klar for framtiden, for tyskerne har klar fem elektrifiserte versjoner av bilen ‒ tre eTSI-motorer med 48-volts mildhybrid-system samt to nye ladbare versjoner, Golf eHybrid og Golf GTE.
Men en utgave sendes inn i pensjonistrekkene, nemlig e-Golf.
For plassen til den helelektriske Golf-utgaven er rett og slett tatt av modellen som er like viktig som det Golfen var i 1974 ‒ ID.3.
Dette er den første elbilen til Volkswagen som er laget på en helelektrisk plattform, og ID.3 er startskuddet for en formidabel satsning i regi av det tyske merket. Og de starter like godt med elbilens svar på Golf, en elektrisk folkebil i den samme størrelsen som Golfen.
Etter ID.3 kommer SUV-modellen ID.4, før en rekke nye elektriske modeller kommer fortløpende i årene som kommer.
Volkswagen har ikke tatt lett på oppgaven med å utvikle elbilens svar på Golfen, for allerede tilbake i 2016 presenterte de konseptet som har resultert i ID.3. Årene etter kom det små drypp, før produksjonsmodellen ble presentert under Frankfurt Motor Show i september i fjor. Ganske så eksakt ett år senere får altså de første norske kundene bilen.
For nå har den første lasten med over 700 ID.3-biler ankommet gamlelandet, og for de som var aller raskest til å reservere sin ID.3 1st er nå ventetiden over.
‒ Dette er en historisk dag for alle oss som jobber med Volkswagen i Norge. Å se de første ID.3 1st bli kjørt av båten i dag markerer en milepæl for elektrisk mobilitet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.
‒ Våre forhandlere gleder seg nå stort over å kunne invitere de første kundene til overlevering av nye ID.3 1st og til å lansere bilen for fullt.
Opprinnelig skulle Volkswagen lage 30.000 utgaver av den spesielle 1st-utgaven, men de endte opp med 37.000. Den første spesialutgaven var da også opprinnelig utsolgt, men nå har det åpnet seg muligheter også for de som ikke har klart å bestemme seg.
‒ Vi er svært stolte og ydmyke av at så mange har forhåndsbestilt ID.3 1st, og vi har vært offensive og sikret mange biler til norske kunder. Så det er fortsatt mulig å sikre seg en ID.3 1st for levering i 2020, sier Edvardsen-Eibak.
Volkswagen ID.3 1st kommer i tre forskjellige utstyrsversjoner, hvor grunnversjonen starter på 351.900 kroner, ID.3 1st Plus har en utgangspris på 404.000 kroner og topputgaven ID.3 1st Max har fått en pris på 452.200 kroner ‒ alle tre prisene er inkludert frakt og levering i Oslo.
Tyske medier har tidligere meldt at ID.3 har blitt forsinket på grunn av programvare-problemer, men Volkswagen Norge holder altså det de har lovet med å starte leveringene denne sommeren. Ok, de er kanskje noen dager på etterskudd, men med korona og litt teknisk trøbbel er det ingen som klager på akkurat det.
Produksjonen av ID.3 startet i november med interne testbiler, og alle de norske bilene er satt sammen på fabrikken i Zwickau i sommer.
Og det bør ikke bli noe særlig med ventetid for de som bestiller seg en ID.3 også i tiden framover, for allerede fra neste år skal den elbil-spesialiserte fabrikken spytte ut 300.000 elbiler i året.
Men skal den bli framtidens svar på Golfen, så må det såpass til.
For i løpet av de minuttene du har brukt på å lese denne saken er det solgt ytterligere fire-fem nye Golfer.
Her er flere bilder av den historiske lasten som har ankommet Norge, de aller første Volkswagen ID.3.
Les også: