Annonse
Hjem Nyheter Nå krasjer vi mindre i rundkjøringer

Nå krasjer vi mindre i rundkjøringer

Har vi virkelig blitt enige om hvordan vi skal kjøre i rundkjøringer?

Om du har lyst på en på en heftig diskusjon er det bare å spørre hva som er riktig ‒ å blinke inn eller ut av rundkjøringer. Eller begge deler. Dette er diskusjonen om høna og egget, og en aldri så liten gotisk knute.

Men uansett hva bilistene gjør, er det viktigste at medtrafikantene skjønner hva du er på tur til å gjøre. For det smeller i rundkjøringer, faktisk svært så ofte.

Tilbake i 2013 viser tall fra forsikringsselskapet If at ikke var mindre enn 4.225 skadetilfeller i norske rundkjøringer, noe som betyr at det i snitt var over 11 kollisjoner i rundkjøringene hver eneste dag.

Dette var dog et toppår, og normalt har det vært rundt 3.500 årlige skader i rundkjøringer. Men utrolig nok ser det nå ut til at vi begynner å løse den store rundkjøringsgåten.

Saken fortsetter under Annonsen

If rapporterer at det i 2018 var 2.506 skademeldinger, mens det i fjor smalt 2.630 ganger.

– Dette er en gledelig utvikling. Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Rundkjøringer ble i sin tid ble innført for å senke skaderisikoen i kryss og få til bedre trafikkflyt. Likevel er det like viktig her som på en motorvei å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet, både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.

Temaet om hvordan man skal reagere inn og i en rundkjøring er litt av en brannfakkel, og det er en klar aldersforskjell når det kommer til hva man mener er riktig.

– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før rundkjøring» på skogstur kan antenne skogbrann.

‒ Det er et klart skille mellom de som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført, sier han.

Problemet er at det ikke finnes noe skriftlig krav om bruk av blinklys til venstre i en rundkjøring. I enkelte tilfeller kan slik tegngiving likevel være nyttig informasjon for andre trafikanter, påpeker Statens vegvesen.

– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv, sier Clementz.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker