Nå krasjer vi mindre i rundkjøringer

Har vi virkelig blitt enige om hvordan vi skal kjøre i rundkjøringer?


Om du har lyst på en på en heftig diskusjon er det bare å spørre
hva som er riktig ‒ å blinke inn eller ut av rundkjøringer. Eller begge deler. Dette
er diskusjonen om høna og egget, og en aldri så liten gotisk knute.

Men uansett hva bilistene gjør, er det viktigste at medtrafikantene skjønner hva du er på tur til å gjøre. For det smeller i rundkjøringer, faktisk svært så ofte.

Tilbake i 2013 viser tall fra forsikringsselskapet If at ikke
var mindre enn 4.225 skadetilfeller i norske rundkjøringer, noe som betyr at
det i snitt var over 11 kollisjoner i rundkjøringene hver eneste dag.

Dette var dog et toppår, og normalt har det vært rundt 3.500
årlige skader i rundkjøringer. Men utrolig nok ser det nå ut til at vi begynner
å løse den store rundkjøringsgåten.

If rapporterer at det i 2018 var 2.506 skademeldinger, mens
det i fjor smalt 2.630 ganger.

– Dette er en gledelig utvikling. Å kjøre i rundkjøring er
vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier
informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Rundkjøringer ble i sin tid ble innført for å senke
skaderisikoen i kryss og få til bedre trafikkflyt. Likevel er det like viktig
her som på en motorvei å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet,
både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.

Temaet om hvordan man skal reagere inn og i en rundkjøring er litt av en brannfakkel, og det er en klar aldersforskjell når det kommer til hva man mener er riktig.

– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før
rundkjøring» på skogstur kan antenne skogbrann.

‒ Det er et klart skille mellom de som tok sertifikatet før
eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført, sier han.

Problemet er at det ikke finnes noe skriftlig krav om bruk
av blinklys til venstre i en rundkjøring. I enkelte tilfeller kan slik
tegngiving likevel være nyttig informasjon for andre trafikanter, påpeker
Statens vegvesen.

– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at
blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i
trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre
skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom å senke
farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I
noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse
oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv, sier Clementz.

Les også:

Les mer om:

Nyheter