PSA-gruppen lanserer elbil nummer to på den nye plattformen, og denne gang er det snakk om en skikkelig kjenning ‒ Peugeot 208.
I fjor, og passende nok under Paris Motor Show, lanserte den franske gruppen sin første elbil basert på den nye plattformen kalt CMP (Common Modular Plattform).
Det var merket DS som fikk æren av å være først ute, og elbilen var DS 3 Crossback E-Tense.
Nå er det klart for en ny elbil basert på CMP, og nå er den en gammel favoritt som har gjennomgått en elektrisk forandring.
Peugeot e-208 blir nemlig elbil nummer to, mens den tredje helelektriske varianten bygd på CMP blir Opel Corsa ‒ mest sannsynlig mot slutten av året.
‒ Vi er svært glade for å kunne lansere en ny elektrisk bil i det norske markedet. Peugeot e-208 er som skapt for Norge med lang rekkevidde, varmepumpe og hurtiglader, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
‒ Dessuten tror vi rett og slett utseendet vil gi reservasjonsløsningen en kick-start 5. mars, legger han til.
Rent elektrisk får e-208 den samme løsningen som Crossback E-Tense.
Det innebærer et batteri på 50 kWh som er plassert i gulvet, både av hensyn til plass og kjøreegenskaper.
Rekkevidden er opplyst til 340 kilometer, og denne får også hjelp av to bremsemoduser for maksimal regenerering av energi.
Den nye elbilen har også fått tre kjøremoduser, slik at det er mulig å spare på litt strøm om det trengs.
Det er Eco (for optimal rekkevidde), Normal og Sport.
Som Crossback E-Tense er også e-208 klar for hurtiglading på 100 kW som fyller batteriet til 80 prosent på en halvtime.
Lading fra veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter med 11 kW og 8 timer med 7,4 kW.
Motoren yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 260 Nm, og dette gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,1 sekunder.
‒ Dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA. Innen 2025 skal alle modellene finnes i minst en elektrifisert versjon, sier Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen.
Det kommer også oppdaterte 208 med forbrenningsmotor, mer bestemt Peugeots velkjente 1,2-liters puretechmotor med henholdsvis 75, 100 og 130 hestekrefter. Den minste motoren leveres kun med manuell girkasse, mens de to største kan leveres med 8-trinns automatgir.
Nye 208 har vokst i størrelse, og er både lenger og bredere i tillegg til at den har blitt lavere.
Den kommer også med en ny versjon av i-Cockpit, og denne gang har instrumentpanelet fått en slags 3D-effekt.
e-208 kommer også med en rekke førerassistenter, som adaptiv cruisekontroll, filassistent, parkingsassistent, nødbremsing, skiltgjenkjenner og blindesonevarsling.
Den norske importøren Bertel O. Steen åpnet for reservering for DS 3 Crossback E-Tense 2. oktober i fjor, samme dag som Paris Motor Show åpnet.
De følger denne oppskriften også med Peugeot e-208. Den blir lansert under Genève Motor Show 5. mars, og da åpnes det også for reservering her i Norge.
Og vi får håpe at de har oppdatert reservasjonsløsning.
For den knakk faktisk sammen på grunn av for høy trafikk da Crossback E-Tense ble sluppet løs i fjor.
Her er flere bilder av nye 208, og den blå er e-208-versjonen.
Følg bil24 på Facebook
Les også: