Det er ingen tvil om at den norske elbil-suksessen skyldes økonomiske fordeler knyttet til nullutslippsbiler. For nei, nordmenn er ikke langt mer miljøbevisste enn andre.
Så grunnen til at vi nå ser et nybilsalg hvor elbilene har en markedsandel på langt over 80 prosent, skyldes at disse slipper unna en del avgifter og har noen særfordeler både når det kommer til kjøp og bruk.
Når det gjelder kjøp så slipper elbilene unna momsen på 25 prosent og engangsavgiften, de slipper billigere unna i bommen og parkeringen, og har lov til å kjøre i kollektivfeltet under visse forutsetninger.
Men politikerne er allerede i gang med å vanne ut de økonomiske fordelene, og elbilistene må nå betale full trafikkforsikring (tidligere kjent som årsavgift) slik som andre bilister. Det måtte de ikke tidligere.
Og nå vannes også en annen særfordel ut.
NAF har tidligere advart mot å innføre omregistreringsavgift på brukte elbiler, for det er slik at over på bruktbilmarkedet er ikke situasjonen lik den er i nybilmarkedet. Langt derifra.
For de mest kjøpte bilene i Norge er slettes ikke elbiler, men dieselbiler. I 4. kvartal i fjor hadde dieselbilene nærmere halvparten av markedsandelen på bruktbilmarkedet på Finn, mens kun 14 prosent var elbiler.
Og bruktbilmarkedet er langt større enn nybilmarkedet, så de aller mest populære bilene i Norge er altså dieselbiler.
Men myndighetene vil nå ha flere inntekter fra elbiler, og dermed er meldingen fra Skatteetaten veldig aktuell nå.
«Fra og med 1. mai må det betales omregistreringsavgift på inntil 1.670 kroner ved eierskifte for elbil. Avgiften er vedtatt i statsbudsjettet for 2022», melder etaten.
Dette skulle egentlig trådt i kraft ved årsskiftet, men endringene i avgiften måtte først avklares med EFTA’s overvåkingsorgan ESA. De har gitt sin godkjenning, og Finansdepartementet har dermed besluttet at avgiften skal innføres fra og med 1. mai.
Nå er det heldigvis ikke veldig store summer det er snakk om, og avgiften er på 25 prosent av satsen for øvrige personbiler. Men som vi har erfart mange ganger, har Staten en gang startet på noen avgifter så har det en tendens til å kladde på seg.
Hvor stor den nye omregistreringsavgiften på elbilen blir bestemmer alderen på bilen, for dette er differensiert.
Dette må du betale om du kjøper en elbil og må betale omregistreringsavgiften selv:
Registreringsår: Beløp kr: 2022 – 2019 1.670 2018 – 2011 1.009 2010 og eldre 432
Les også:
- Verdens tre mest solgte pickuper blir også helelektriske
- Siste Aventador Coupé solgt, og den var ikke akkurat billig
- Nå går siste ladeoperatør bort fra minuttpris