Nå går siste ladeoperatør bort fra minuttpris

NAF kan notere seg for en seier. Nå går den siste ladeoperatøren bort fra minuttpris-konseptet.


Det er som kjent vanlig å ta betalt for parkeringen, men ikke for betalingen under drivstoff-fyllingen. For nei, det er ikke parkering. Det er et nødvendig stopp.

Men med elbilenes inntog har flere ladeoperatører tatt betalt for ladestoppen, og hovedargumentet for dette spesielle grepet har vært å få bilene raskt bort fra laderne. Det er mulig å forstå.

For det tar ganske så mye lengre tid å fylle et batteri enn en bensintank, og mange forlater bilene under ladingen. Og for å unngå at elbilstene bruker ladeplassen som en gratis parkeringsplass og tar opp ladeplasser, så har de altså kjørt på med minuttpriser også.

De store bilmerkene har nok merket seg debatten rundt dette og ladingen generelt her i Norge, for nå tar flere grep.

Mercedes kunne tidligere denne måned annonsere at de skal tilby faste priser på ladingen, men de slipper ikke minuttprisene helt. De som DC-lader over 60 minutter får også en minuttpris å forholde seg til, og dette kan være en løsning på parkerings-problematikken.

Nå følger også den store Volkswagen-gruppen etter, og dette inkluderer merkene Volkswagen, Skoda, Seat og Cupra som alle tilbyr elbiler.

Disse kan bruke rundt 310.000 ladepunkter rundt om i Europa, inkludert 10.000 hurtigladere fordelt på rundt 3.000 steder.

I framtiden skal de som bruker disse kun forholde seg til oppgitte priser, og for å forenkle ladingen enda mer skal Volkswagen-gruppen også introdusere Plug&Charge fra sommeren av. Det betyr at det bare er å plugge laderen inn, og betalingen gjøres automatisk.

NAF har vært kritisk til jungelen av prismodeller, og bedt ladebransjen rydde opp i dette. Nå gjør de nettopp det, og det blir enklere for elbilistene å vite hva ladingen faktisk kommer til å lande på.

‒ Vi har stått på for å få pris per kilowattime. Det er den nye literprisen. Nå kommer det, og det er bra, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Dette er en viktig forbrukerseier som gjør elbilhverdagen langt enklere for folk.

Ifølge NAF har nå alle ladeoperatører sagt at de skal gå fra uoversiktlige prismodeller til kun å ta betalt for energien som fylles på bilen.

‒ Dette må ladeoperatørene få på plass innen sommerferien er i gang. Det gjør det enklere for folk å få mer ut av feriebudsjettet når de faktisk kan sammenligne prisene mellom de ulike ladeleverandørene, mener Sødal.

Han skjønner argumentet til ladeoperatørene hvor minuttprisen altså forhindrer en «parkering» av elbilen på ladestasjonen.

‒ Svaret på ladekøene er å bygge flere ladere der det er størst behov. Og det må komme lademuligheter over hele landet så folk kan komme seg rundt, slår Sødal fast.

Han håper nå at elbilistene ikke opptar ladeplasser unødvendig.

‒ Vi oppfordrer elbilistene til å bruke ladenettverket fornuftig og dele på godene. Det er god ladekultur å flytte bilen når batteriet er rundt 80-90 prosent. Gjør flere det trenger ikke ladeoperatørene innføre påslag, sier NAF-rådgiveren.

‒ Og når det har blitt bygd nok ladere, vil ikke dette være et tema lenger, avslutter Nils Sødal.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter