En Octavia diesel er nesten like grønn som en ID.3

Green NCAP tar nå fatt i livssyklusanalysen (LCA) rundt bilene, og de innledende resultatene er klare.


Det er lett og litt logisk å tro at elbiler skal hjelpe til å dempe utslippene, noe de også gjør ‒ lokalt.

Norge som har en svært begrenset bil-industri høster for eksempel miljø-fruktene av elbilene, og spesielt med tanke på den fornybare energien vi benytter blir helelektriske biler svært så snille mot miljøet.

Men det er to store globale utfordringer med elbiler ‒ produksjonen og energien de bruker.

Begge delene inngår i noe som heter livssyklusanalyse, som måler alt fra produksjon, bruk og utslipp. Denne følger altså bilen fra vugge til grav, og skal vise hvor miljøvennlig den egentlig er. Og sannheten kan som kjent være vond.

Green NCAP er en søsterorganisasjon av Euro NCAP, dette selskapet som kollisjonstester biler og gir de en stjernerangering. Green NCAP har så langt rangert bilene etter «ren luft», «energieffektivitet» og «klimagass».

Her har samtlige nullutslippsbiler, fem elbiler og en hydrogenbil, fått 5 stjerner, mens «best of the rest» foreløpig er Toyota Prius PHEV som ble tildelt 4 stjerner for sine lokale utslipp.

Men Green NCAP har for lengst innsett denne testen er ganske mangelfull, iallfall om man skal se på det store miljøbildet knyttet til bilene. Så de er på gang med å utvikle en LCA-score for bilene.

Dette er et svært vanskelig og komplekst arbeid, både når det kommer til å hente inn info og minst når det kommer til selve bruken av bilen. Her spiller både kjørestil, klimaforhold, kjørelengde og ikke minst hvor grønn strømmen som fylles på batteriet faktisk er inn.

Så en LCA-rapport vil aldri kunne bli helt eksakt, til det er det for mange variabler som ikke er mulig å kontrollere, men den kan i det minste gi en pekepinn på hvor grønne bilene faktisk er.

Flere bilmerker har selv gjennomført slike analyser, og Volvo har blant annet satt en C40 fylt med skitten strøm opp mot en XC40 med forbrenningsmotor (ICE). De beregnet CO2-ekvivalenter (CO2e) for elbilen til 50 tonn, mens ICE-bilen hadde et utslipp på 59 tonn. Så litt forskjell, men kanskje ikke så stor som man kunne forvente.

Poenget med denne, var at Volvo ville vise hvor viktig det er å fylle elbilene med ren strøm. Og det viser også LCA-testene til Green NCAP, noe vi kommer tilbake til.

De grønne testerne har kommet et stykke på vei i sin LCA-jobb, men har fortsatt en vei å gå før de kan starte å gi bilene stjerner basert på livssyklusanalysen. Men de gir oss gjerne et innblikk i de første resultatene.

Resultatene er basert på en livslengde på 16 år for bilene og totalt 240.000 kjørte kilometer, og kalkulasjonene er basert på gjeldende prognose om endring av gjennomsnittlig energi i de 27 EU-medlemslandene og Storbritannia. Norsk strøm er altså ikke med i disse beregningene.

Tallene viser først og fremst at bilens størrelse teller veldig inn, men de viser også at det ikke er så veldig stor forskjell mellom biltypene som man kanskje kunne tro.

Elbilen Volkswagen ID.3 Pro lander like under 40 tonn, mens en Skoda Octavia Combi TDI akkurat tipper over 40 tonn, viser beregningene til Green NCAP. ID.3 slipper ut flere tonn både i forbindelse med produksjonen og når det kommer til energien, mens Octavia logisk nok slipper ut mest gjennom eksosrøret.

En ID.3 scorer dog langt bedre på resirkulering, noe som blir en viktig del når bilmerkene skal bli enda mer bærekraftig. For klarer man å gjenbruke materialer, vil dette spare miljøet ganske mye.

Dataen til Green NCAP viser også hvor viktig energimiksen er.

En ID.3 Pro som kun blir kjørt på ren energi, for eksempel i Norge, havner langt ned på 20-tallet når det kommer til utslippet, men om den samme elbilen kjøres i kullverstingen Polen spretter utslippet faktisk helt opp på 60-tallet. Det er langt forbi en bil som Octavia Combi TDI.

Green NCAP understreker at deres LCA tar høyde for de mest relevante miljøaspektene, men at det finnes mange elementer som ikke er tatt høyde for. Forurensende utslipp som NOx, SO2, svevestøv og følgevirkninger som forsuring, ozondannelse og toksisitet for mennesker blir ikke vurdert.

Det blir heller transporten av vannbehovet og forurensning av vann og/eller jord.

Green NCAP har så langt samlet informasjon rundt 61 biler, og den aller LCA-grønneste bilen av disse er lille Fiat 500 Electric som lander på 31 tonn CO2e.

Her kan du selv sjekke den listen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter