Første kunstverk byttet inn for en Polestar 1

I fjor åpnet Polestar for en ganske så unik handlemåte. Betal en Polestar 1 med et kunstverk. Nå har den første transaksjonen funnet plass.


De fleste bilmerkene mener nok at deres biler også er små kunstverk, og Polestar er intet unntak. De kaller ubeskjedent nok sin Polestar 1 for et kunstverk. Og en ting skal iallfall ha, hybridbilen kommer i likhet med kunstverk i et ganske begrenset antall.

Polestar er som kjent et Volvo Cars-eid merke som har hovedsete i Göteborg, og ble til for at Volvo og deres kinesiske eiere Geely ville ha et eget merke i det litt mer sportslige elbil-segmentet.

Men Polestar startet ikke med en ren elbilmodell, men gikk for et slags kompromiss med en ladbar hybrid med en voldsom elektriske rekkevidde. De satte navnet 1 på modellen, og denne fungerte også som en liten test før svenskene gikk løs på det virkelige oppgaven ‒ elbiler.

Dermed ble det satt sluttstrek for kun 1.500 eksemplarer av sportsbilen med 609 hk og en el-rekkevidde på 124 kilometer, den lengste av alle hybrider, så Polestar 1 vil etter alle solemerker bli en samlerbil med tiden. Ja, akkurat som kunstverk.

Polestar har for lengst bygd sin siste 1’er, så kampen om den ganske unike bilen er allerede i gang. Og da er det faktisk en fordel å være en kunster. Vel å merke en verdifull kunstner.

For i fjor åpnet Polestar for noe ganske så unik i bilverden; nemlig å ta betalt i kunstverk.

‒ Polestar 1 er en unik bil, og med bare et begrenset antall tilgjengelig for kjøp over hele verden, er den allerede i ferd med å bli et ekte samleobjekt, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

‒ Jeg elsker ideen om å bytte en bil mot kunst, og vi har sett stor interesse blant både kunstnere og samlere.

For det sto ikke på interessen. Polestar mottok mer enn 500 bidrag fra kunstnere og samlere bare i løpet av en kort periode fra juni til august, og det var alt fra malerier, skulpturer, trykk, fotografi til installasjoner.

Nå kan en slik handel fort bli litt urettferdig om Polestar selv skal sette verdi på kunsten, så de overlot den jobben til det verdensberømte auksjonshuset Sotheby’s.

Dermed var det bare for kunstnerne og samlerne å krysse fingrene for at deres verk var verdifullt nok. Og vi kan slå fast at iallfall et var det, for det den første handelen mellom Polestar og en anonym gatekunstsamler i Sverige er nå unnagjort.

‒ Jeg byttet gatekunst med gatekunst, sier den nye eieren av Polestar 1.

‒ Det er en spesiell følelse å eie noe laget i begrenset antall, men jeg kommer definitivt til å kjøre bilen. Hvis jeg bare skulle beholde det som et samlerobjekt, ville det vært mer praktisk å beholde kunstverket – det er også lettere å lagre.

Nå har ikke Polestar kommet opp med en banebrytende idé om å bruke kunst som betaling, for dette har vært en kjent oppgjørsform gjennom hele historien.

‒ Historisk har kunstnere alltid byttet kunsten sin mot annen kunst, tjenester eller varer. Hvorfor ikke biler? spør Theodor Dalenson, en privat kunstrådgiver som har vært hanket inn av Polestar.

‒ Det er lignende krefter som driver prisen i bilindustrien og kunstmarkedet. For eksempel, når en bil anses som interessant blant samlere samtidig som den bare produseres i begrenset antall, blir den enda mer attraktiv. Den samme filosofien gjelder i kunstmarkedet.

Polestar 1 var altså et ganske unikt prosjekt som nå er et tilbakelagt stadium, og fra Polestar 2 og framover gjelder masseproduksjons-prinsippet også for det unge bilmerket.

Elbilen Polestar 2 er som kjent allerede på plass, og fra i år skal merket lansere en ny modell hvert eneste år. Den første er logisk nok Polestar 3, og denne SUV-modellen skal etter planen være på plass i år.

Polestar 4 som dermed kommer neste år er også en SUV, men en litt mindre versjon. I 2024 venter Polestar 5, og dette er en 4-dørs GT som vi tidligere har stiftet bekjentskap med gjennom konseptet Precept.

Og betegnes Polestar 1 som et kunstverk, kan vi iallfall si det samme om Precept som ble vist fram for drøyt to år siden. For sjekk hvordan elbilen som altså blir til Polestar 5 så ut den gang:

Les også:

Les mer om:

Nyheter