Det har vært mye debatt om elbilene faktisk har en framtid, for ikke alle er like klar for å kjøre helelektrisk med de ulempene det medfører.
Men fakta er som kjent et godt virkemiddel i en debatt, og BMW kan bidra her.
Det tyske merket var en av de første store som også kastet seg over elbiler, og kunne presentere den litt merkelig og utypiske BMW-modellen i3 allerede i 2013, altså for 11 år siden.
Den var en slags prøveklut for den neste runden av elbiler, som i dag inkluderer en rekke biler ‒ i4, i5, i7, iX, iX1, iX2 og iX3.
Her hjemme har BMW rundet 50.000 elbiler, og hærfører i3 leder an med over 30.000 registreringer. Den mest populære av BMW elbiler 2.0 er BMW iX, og det ruller rundt 8.000 slike på norske veier.
Alle de elbilene som er nevnt litt høyere oppe er for øvrig også på plass i Norge, og her de nye stasjonsvognen i5 Touring:
1. kvartal viser at BMW-merket har truffet ganske bra med disse, for av de 531.039 bilene som ble levert ut var 78.691 elbiler. Det er en oppgang på solide 40,6 prosent sammenlignet med fjoråret.
De kan fortelle at elbilene BMW i4, BMW iX3, BMW iX1, BMW iX og BMW i7 var spesielt etterspurt, og legger til at de også har fått gode tilbakemeldinger rundt den helt nye iX2 markedslansert så sent som i mars.
Videre sier de at en annen ny modell, i5 som også er tilgjengelig som en tradisjonell 5-serie, viser seg å være spesielt populær.
Totalt leverte BMW-gruppen ut 594.671 biler i løpet av årets tre første måneder, og dette inkluderer 62.107 Mini-biler og 1.525 nye Rolls-Royce, og totalt skuflet gruppen ut 82.700 elbiler fra januar og ut mars.
Og ja, 48.110 fikk også nøklene til sin nye BMW M-modell, så de litt mer ekstreme bilene holder helt klart koken de og.
Med over 80.000 nye elbiler har BMW-gruppen rundet en stor milepæl.
‒ BMW Group fortsetter på sin BEV-vekst. Med leveringen av gruppens én million helelektriske kjøretøy siden markedslanseringen av BMW i3, har vi nådd en viktig milepæl som bekrefter attraktiviteten til produktporteføljen vår, sier Jochen Goller, styremedlem i BMW.
‒ Ved å tilby et utvalg av drivverksteknologier og takket være vår høye grad av fleksibilitet, er BMW Group godt posisjonert for å møte endrede kundekrav. Denne strategien har nå vist seg spesielt effektiv i et dynamisk markedsmiljø.
BMW sier ikke hvilken bil som sørget for milepælen, men siden BMW iX2 er den aller ferskeste så feirer vi med et aldri så lite bilde av den.
Les for øvrig mer om nye iX2 via en av lenkene under bildet:
Les også: