BMW viser nå fram en ny elbilmodell, nemlig iX2. (Fotos: BMW)

Her er nye BMW iX2

Det nye elektriske medlemmet i BMW-familien bikker så vidt en halv million kroner i pris.


Det er rundt 10 år siden elbilene begynte å få moment, og en bilene som sørget for det er BMW i3 satt i produksjon for akkurat 10 år siden.

BMW har ikke tenkt å gi bort forspranget den elbilen ga dem, og har de siste årene kjørt på med helelektriske modeller som iX1, iX, iX3, i4 og selvsagt flaggskipet i7. Men de har ikke tenkt å stoppe der.

-->
BMW-gruppen har nemlig som mål at det skal rulle 2 millioner elektriske biler fra dem på veiene ved utgangen av 2025, og da trengs det enda flere modeller å velge mellom.

En bil som skal hjelpe til med det og som også skal tette hullet mellom iX1 og iX3 er den nye iX2 ‒ en relativt kompakt SUV med særegne detaljer. Ja, litt som i3 kunne by på, men på en litt annen måte. Dette er nemlig en coupé-SUV.

Den første slike rettet mot premiumsegmentet sto BMW for da de introduserte X6 i 2008, og tyskerne følger altså denne linjen med den nye X2-serien som også kommer med bensinmotor.

BMW forklarer at iX2 har flere likheter med iX1 lansert for ett år siden, men at den altså aller mest slektes på storesøster X6 med sin buede silhuett som faller ned mot baklyktene.

Når det gjelder lykter. Her er det noen ganske markante LED-frontlykter sammen med den karakteristiske BMW-nyregrillen og den skrånende frontruten.

Den flekser også muskler gjennom markante panserlinjer, og bilen kan også bestilles med BMW Iconic Glow – da lyser konturene av den nesten hexagonale grillen i mørket.

Også hjulbuene er markante og følges opp av en kraftig skulderlinje, og jaggu er ikke også baklyktene ganske så markante.

X2-modellen som ble introdusert i 2017 vokser også både i lengde, bredde og høyde. Den er litt over 19 centimeter lengre og måler nå 4,55 meter, mens bredden måler 1,85 meter og er 1,59 meter høy.

Videre gir den økte akselavstanden og sporvidden også mer innvendig plass, mens bagasjeromsvolumet er 525/1.400 liter. Her har BMW iX1 et volum på 490/1.600 liter, mens godkjent tilhengervekt er 1.200 kilo, opplyser BMW.

Resultatet er en modell som ser slik ut, og her er iX2 den røde og X2 den blå utgaven:

Det mest interessante for de fleste som skal kjøpe ny elbil foruten prisen er rekkevidden, og her har altså BMW 10 års erfaring. Og på det feltet spiller også drivverket inn, og den første utgaven av iX2 har tilleggsbenevnelsen xDrive30. Det betyr som kjent firehjulsdrift.

Elbilen har altså en motor på hver av akslene, og totalt byr iX2 xDrive30 på 230 kW/313 hk og et dreiemoment på 494 Nm. Akselerasjonen fra null til 100 km/t går på 5,6 sekunder, mens toppfarten er satt til 180 km/t.

Videre kan BMW opplyse at forbruket er på mellom 16,3 til 17,7 kWh per 100 kilometer avhengig av utstyr og vekt. Det åpner for en WLTP-rekkevidde fra 417 til 449 kilometer, og elbilen kan også lokke med en ny Max Range-funksjon hvor rekkevidden ved behov kan økes med opptil 25 prosent ved å begrense kraft og hastighet og deaktivere utvalgte komfortfunksjoner, opplyser tyskerne.

BMW iX2 xDrive30 har et batteri med nettokapasitet på 64,7 kWh, og som standard åpner hjemmeladingen for 11 kW ‒ men det er også mulig å få bilen med en ombordlader på 22 kW AC.

Når det gjelder DC-hurtiglading byr den på en maks effekt på 130 kW, og det åpner for 10-80 prosent lading på 29 minutter. En ladeøkt på 10 minutter kan gi 120 kilometer rekkevidde, sier BMW.

Også denne har forvarming av batteriet via navigasjonen, slik at dette skal ha optimal temperatur når man kommer til hurtigladeren. Forvarming kan også startes manuelt, noe nok mange setter pris på.

Ladekurven som er en utfordring i elbilverden skal også holde seg mer stabil gjennom avanserte programvaren løftet fra BMW i5, og dette skal gi økt effektivitet og totalt sett en forbedret ladeopplevelse.

Og ja, som i5 åpner iX2 også for Plug&Charge-teknologi. Så her er det bare å plugge i laderen og alt går automatisk, noe som selvsagt forenkler ladingen betraktelig.

Så hva med innsiden?

BMW tar stadig steg når det kommer til infotainmentsystemet BMW Operating System, og iX2 xDrive30 får den 9. generasjonen av dette. Her er det et bredere spekter av digitalt innhold for informasjon og underholdning, raskere oppdateringssykluser for over-the-air-funksjoner, samt optimert tilgang til flere spesifikke nettjenester og ytterligere muligheter for personalisering, forklarer BMW.

En genial ting for de som har utålmodige ungdommelige passasjerer er muligheten for såkalt «in-car-gaming», og har kan passasjerene ved å bruke smarttelefoner som spillkonsoller spille mot hverandre på bilens sentrale skjerm.

Nye iX2 byr også på nye seter, og åpner også for et stort panoramasoltak som strekker seg over 70 centimeter i både lengde og bredde som smelter inn i takdesignet.

Og det aller beste for utålmodige kunder er at iX2 ikke er altfor langt unna. Den får verdenspremiere under Japan Mobility Show senere denne måneden, og skal lanseres i mars 2024. Og BMW lokker med mer. Sommeren 2024 skal det nemlig også komme en annen elektrisk variant.

Her hjemme er også BMW Norge utålmodige, og sier at norske forhandlere skal åpne for bestilling om kort tid. Om dagens avgiftssystem forblir uendret får BMW iX2 xDrive30 en startpris på 520.000 kroner før levering, og selvsagt kommer den som alle de andre BMW-bilene i ulike utstyrsnivåer og med en rekke tilvalg som det er mulig å velge.

Her er prisene per i dag, og under disse kan du sjekke ut bilder av den splitter nye BMW iX2.

  • BMW iX2 xDrive30 «Charged»: Fra. 544.900 kroner inkludert levering

  • BMW iX2 xDrive30 «Charged Plus»: Fra 579.900 kroner inkludert levering
 

  • BMW iX2 xDrive30 «Fully Charged»: Fra 619.900 kroner inkludert levering
 

 

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter