Nå kommer automatiske oppdateringer for fullt

Tesla har hatt trådløse oppdateringer i en årrekke, og nå kommer endelig andre etter. Blant de som nå viser vei er to helt nye elbil-modeller.


I 2012 lanserte Tesla en modell som kom til å forandre hele
bil-framtiden. Ikke bare for at det var en elbil som faktisk så ut som en vanlig
bil, for slike ville kommet uavhengig av Model S.

Det som var virkelig spesielt med bilen foruten usedvanlig spreke
ytelser, rask lading og en rekkevidde langt over konkurrentene var innsiden.
Mer bestemt dashbordet.

-->
Teslas visjon var å kvitte seg med det meste av fysiske knapper, og Model S hadde ganske så oppsiktsvekkende flere fysiske knapper på nøkkelen enn i dashbordet. Jepp.

For Tesla hadde ingen planer om å bare gjøre som alle de
andre, de ville gjøre ting på sin egen måte.

Så knappene ble erstattet av en enorm berøringsskjerm, og
det såkalte infotainment-panelet var født.

Siden har de aller fleste produsentene erstattet det gamle
dashbordet med en midtplassert skjerm som inneholder det meste av
innstillinger.

Tesla så også på en bil som et underholdningssenter, og skal
man åpne for slike ting i en bil trenger man altså en stor skjerm.

Så det Tesla i prinsippet gjorde var å løfte nettbrettet fra
stuebordet og inn i dashbordet.

Men som vi vet trenger nettbrett oppdateringer, og disse
skjer ofte uten at vi trenger å gjøre noe. Nettbrettet laster selv ned
programvare, og spør så høflig om dette kan installeres.

Dette er kalt OTA ‒ Over The Air.

Tesla skjønte raskt at OTA var framtiden, og de har i en årrekke
oppdatert bilene sine automatisk over luften. Fordelen er at bilene ikke
trenger å besøke et verksted, og en feil kan rettes med et tastetrykk.

Men snodig nok har de vært alene om dette.

En grunn til at flere har holdt igjen er at de har vært
usikre på lovverket, for som vi vet er det ikke lov til å endre spesifikasjonene
til en modell uten at dette typegodkjennes. Dette er også grunnen til at mange
har holdt igjen teknologi som gjør bilene blir enda mer selvkjørende, og i dag
er det kun lov med biler på nivå 2 på skalaen som går helt til fem.

En annen utfordring med OTA er sikkerhet, for hvem vil vel
ha bilen sin hacket?

Uansett grunn kommer nå flere store produsenter med
OTA-oppdateringer på kommende biler.

Volkswagen tråkker inn i en ny tidsalder med ID. 3, den
første rene elbilmodellen basert på den nye MEB-plattformen til
Volkswagen-gruppen.

Tyskerne vil at bilene i framtiden blir koblet opp mot
hverandre, og dette er kalt Car-to-X. Bilene selv blir dermed kommandosentre,
og om for eksempel en bil kjører over et parti med is på veien kan det
innebygde systemet advare andre biler i nærheten om dette potensielt farlige
partiet. Bilene kommuniserer altså med hverandre.

Men for at Car-to-X og andre nye teknologier skal fungere
optimalt må de som nettbrettene være oppdaterte, og det aller enkleste er å
gjøre det trådløst.

Så ID. 3 (og nye Golf) vil bane vei for OTA for de kommende
elektriske bilene fra Volkswagen.

En annen tungvekter som nå tar steget inn i OTA-alderen er
Ford, som går med planer om å åpne opp for trådløse oppdateringer for alle sine
framtidige modeller.

Og det gjelder selvsagt også Ford Mach-E, den første rene elbilmodellen
fra amerikanerne.

– En av de store fordelene med Mustang Mach-E er at kundene
får en bil som utvikler seg løpende gjennom hele eierskapet, påpeker John
Vangelov i Ford.

‒ Det kommer nye funksjoner og tilleggskapasitet over tid.
Det smarte OTA-oppdateringssystemet er også svært raskt og nye funksjoner kan
aktiveres hurtig.

Ford har ingen planer om å rulle ut en halvferdig bil til
kundene, så de ser ikke for seg noen hurtig-fikser som må installeres relativt
raskt etter at bilen er lansert.

Produsenten sier at eierne kan forvente den første oppdatering
i løpet av seks måneder etter at de første bilene er levert, og oppdatering vil
skje enten via 4G eller med Wi-Fi

Også andre store produsenter som GM, Volvo, Mercedes og BMW
har tatt de første skrittene rundt OTA, som i løpet av de neste par årene mest
sannsynlig finner veien til de fleste store bilmerkene.

Og da snakker vi om luftveien.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter