Xpeng er en av disse nykommerne fra Kina som nå er på vei, og det er all grunn til å ta de på alvor.
For ambisiøse bilbyggere i verdens mest folkerike land satser beinhardt på ny teknologi, og Xpeng er helt klart på høyde med det europeerne får til. Xpeng G3 kommer for eksempel med Xpilot 2.5, et førerassistent-system som inkluderer hele 20 sensorer (12 ultrasoniske radarer, 3 millimeter bølge-radarer og fem HD-kameraer) som kontinuerlig overvåker bilens omgivelser og assisterer føreren.
-->
Rekkevidden er satt til 450 kilometer, og hurtiglading skal fylle batteriet fra 30- til 80 prosent på 41 minutter.
Videre har den forhjulstrekk, og en motor på 194 hk sørger for at den klarer 0-100 km/t på 8,6 sekunder. Den er altså ikke lynhurtig, men fullt på høyde med mange «vanlige» personbiler.
De bilene som kommer til Norge har også greit med standardutstyr, inkludert skinnseter og setevarmere i både for- og baksetene.
Men er man en nykommer er det kanskje greit med å ha en liten fordel, og det er kanskje prisen for den helelektriske SUV-modellen.
Den starter nemlig på 358.000 kroner for G3 Smart, mens G3 Premium har en utgangspris på 379.000 kroner.
Men for å selge en slik bil må det være mulig å faktisk bestille den.
Og for potensielle norske kunder, rundt 3.000 har ifølge importør Zero Emission Mobility signalisert interesse, er dagen i dag en merkedag.
Nå er nemlig den nettbaserte konfiguratoren ferdig, og det er dermed mulig å sette sammen sin egen versjon og deretter bestille den. For som flere andre handler det meste om nett når denne skal selges.
‒ Vi tror framtidens bilhandel vil se veldig annerledes ut, og er opptatt av å bygge vår virksomhet etter dette, sier Espen Strømme, daglig leder i Zero Emission Mobility.
‒ I juni annonserte vi samarbeid med NAF og Meca på service og garantisaker. Med den nye konfiguratoren og nettbestilling, åpner vi nå bilforhandler i alle norske hjem, legger han til.
Enkelte konfiguratorer kan være rene marerittet å komme seg gjennom, men det er ikke den til Xpeng. Vi har testet den ut, og her følger de prinsippet om at det enkleste er det beste.
Det er faktisk kun takstativ og vinterdekk som tilbys som ekstrautstyr i tillegg til noen spesielle matter.
‒ Vi har jobbet for å lage bilbransjens enkleste konfigurator. Det oppnår vi ved at det aller meste av utstyret kommer som standard. All teknologien er selvfølgelig inkludert, med online oppdateringer som gjør at man alltid vil ha de nyeste funksjonene. Alle bilene kommer dessuten med en stor batteripakke som gir over 45 mils rekkevidde. Det eneste man må velge selv er utstyrsnivå, farge på bilen og skinninteriøret, forklarer Strømme.
Xpeng har allerede lansert en ny modell i det kinesiske markedet, sedanen G7. Og ambisjonen er en helt ny modell minst hvert halvannet år, så vi kan forvente oss mer fra Xpeng i nær framtid.
Den første, Xpeng G3, er nå så nær at den skal legge ut på en aldri så liten Norges-turné, og det planlegges også flere visningsrom rundt i de større byene.
‒ Vi ser at kundene fortsatt har ønske om å prøvekjøre for å oppleve materialkvalitet og komfort. De som kommer i butikken vet veldig mye om bilene, og spesielt har de utallige gode testene som ligger på YouTube gjort mange nysgjerrige. Vi tror mange vil benytte seg av nettbestilling etter at de har prøvekjørt, sier en optimistisk Strømme.
Les også: