Statens vegvesen har vært en pådriver for å løfte tjenester over på den digitale plattformen, og ting som å fornye førerkortet, omregistrering av bilen og bestille kjøretøykontroll kan også gjøres via nettet. Ikke minst er det nå mulig å laste ned et digitalt førerkort, noe godt over én million har gjort. En annen tjeneste som helt klart bør være tilgjengelig også i digital form er skademelding, for hvert eneste år er over en halv million biler involvert i trafikkuhell. Og nå kan også dette gjøres digitalt, trygt og enkelt.
Fyll ut skademelding med en gang
En skademelding bør alltid fylles ut rett etter ulykken, og derfor har NAF prioritert mobile enheter i utviklingen av digitalt skademeldingsskjema. ‒ De fleste har med seg mobilen når de er ute og kjører. Denne løsningen skal være oversiktlig og enkel å fylle ut selv på en liten mobil, forklarer Andreassen. Om det er en ulykke med to biler, vil begge parter fylle ut hver sin del. Løsningen er integrert med systemet til Statens Vegvesens, og henter ut bildata utfra registreringsnummeret. Når man har fylt ut informasjonen, kan partene signere med BankID for trygg identifisering.Skademelding fordeler ikke skyld
Det er viktig å skrive en skademelding om man har vært uheldig, for dette fungerer som en innhenting av fakta og informasjon om hva som har skjedd. Dette er ikke som mange kanskje tror en måte å fordele skylden på, men skal altså hjelpe til for å skape et mest mulig riktig bilde av hva som har skjedd. NAF Advokat får da også mange henvendelser fra medlemmer som har hatt utfordringer med utfylling av skademelding, og det er flere grunner til dette.- Kia viser en ny kompakt SUV
- Cadillacs første elbil vist fram
- Østberg mot stjernen Block ‒ i elektrisk rallycross