En gang i framtiden kan du prøve å lære ungene sangen «en
bussjåfør, en bussjåfør, det er en mann med godt humør», og de kommer til å lure
fælt på hva dette er for noe. For et av de yrkene som nå lever på nåde er nettopp bussjåfører,
for i framtiden kommer nemlig bussene til å kjøre av seg selv.
ansvarlig for kollektivtransporten i Oslo-området. De har sett at framtiden for
transportsektoren innebærer nullutslipp og selvkjørende biler. Disse to tingene kombinerer de nå i et nytt prosjekt,
selvkjørende elektriske busser. Mandag startet bussene «Mads» og «Oda» på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Og alle kan med gyldig Ruter-billett kan «prøvekjøre» disse, som har 11 sitteplasser for passasjerer. − Når Oslo nå er Europas miljøhovedstad er det fantastisk å vise frem hvor villige vi er til å utvikle kollektivtilbudet vårt ytterligere, sa ordfører Marianne Borgen (bildet) under markeringen av bussenes oppstart ved Kontraskjæret i mandag. Nå kan verken Mads eller Oda kalles for noen ekspressbusser, for toppfarten er kun på 18 km/t. Så den nye linjen på om lag 1 kilometer langs Akershusstranda forbi festningen er kun ment som et prøveprosjekt, men bussene er altså åpen for alle.
kollektivselskapet som mål å finne ut hvordan selvkjørende kjøretøy kan
integreres i eksisterende kollektivtrafikk og åpne for nye typer mobilitet. ‒ Dette har vi jobbet lenge for å få til, sammen med flinke og engasjerte folk. Bussene går ikke så fort og de er veldig forsiktige og omstendelige med ting som er rundt dem, men jeg tror de fleste av oss kan se potensialet i hva dette kan komme til å bli, sa Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen (bildet) under oppstartmarkeringen. Bak bussene står det danske selskapet Autonomous Mobility, som allerede er operatør på diverse pilotprosjekter. Selskapet utvikler også selvflygende droner og selvkjørende biler, og har for tiden prøveprosjekter i seks skandinaviske byer. Bussene i Oslo kjører altså uten sjåfører, men det er en vert
i bussene som ser til at alt går som det skal. Bussene er utstyrt med åtte
lidarsensorer som skanner omgivelsene, en GPS som holder kontroll på posisjonen,
et odometer som gir informasjon fra hjulene om ting som hastighet, kameraer som
leser skilt og omgivelsene, og 3G/4G som holder kontakt med operasjonssentralen.
sikkerhetshensyn eller forsknings- og utviklingsarbeid, og at personvernet er
ivaretatt. Minibussene kommer fra franske Navya, og de i Oslo er
modellen Arma med en toppfart på 25 km/t som altså er nedjustert til 18 km/t i den
norske hovedstaden. Rent sikkerhetsmessig registrer bussene alt rundt seg i en
radius på 60 meter, og vil bremse og eventuelt stoppe helt opp om det kommer
personer eller andre objekter nær den. Oda og Mads skal også få selskap av flere busser i løpet av året.
En strekning på Ormøya skal åpnes i august, og en tredje foreløpig ubestemt strekning
et sted i Akershus innen utgangen av året. Testingen på Akershusstranda skal vare i 12 måneder, så du har litt tid på deg til å prøvesitte framtiden. Som altså er selvkjørende kjøretøy uten utslipp. Her er flere bilder fra mandagens historiske begivenhet: Les også:
- Oi, en GT fra McLaren
- Stjal supersjelden Ferrari under prøvetur
- Lei daffe stasjonsvogner? Her er Ford løsning!