Lei daffe stasjonsvogner? Her er Ford løsning!

I februar lanserte Ford nye Focus ST-modeller, og nå følger de opp med en ST-stasjonsvogn også.


Det er opplest og vedtatt at stasjonsvogner skal være daffe og praktiske, og helst ikke stikke seg ut heller. Men slik trenger det selvsagt ikke å være.

Vi ser stadig nye spreke stasjonsvogner, blant annet har vi
sett dem fra Mercedes, Audi, ja, selv Seat har vist oss en sportslig stasjonsvogn
kalt Leon Cupra R ST med 300 hestekrefter.

Ford tar også ansvar, og gir nå familiefolket et langt mer
potent valg enn den daffe dieselvognen.

De kom altså med en ny Focus ST i februar, og som de nå
løfter videre inn i stasjonsvognen med ST-merket.

Under panseret på disse befinner det seg en 2.3-liters
EcoBoost-bensinmotor med 280 hestekrefter, og denne kan kobles enten med en 6-trinns
manuell kasse eller en 7-trinns automkasse.

Dette er altså den sterkeste motoren Ford har puttet inn i
ST-modellene, og den byr blant annet på et dreiemoment på 420 Nm mellom 3.000
og 4.000 r/min.

Den spreke stasjonsvognen kommer også med en dieselvariant,
også denne får tittelen «den sterkeste noensinne» i en Focus, og er en 2-liters
EcoBlue dieselmotor. Denne kan kun kombineres med den manuelle girkassen.

Og skal du virkelig imponere svigerfar med en skikkelig ulv
i fåreklær er det mulig å velge Performance-pakken, som også åpner opp for
kjøremodusen «Track mode». Velg den neste gang svigermor skal ha deg med på
handletur, så slipper du kanskje unna senere.

Som standard kommer ST-modellene med modusene glatt, normalt og sport.

De fleste som velger en stasjonsvogn gjør det for plassen,
og i den nye Focus ST har den vokst innvendig sammenlignet med forrige
generasjon. Akselavtanden er nemlig strukket enda mer ut, og den har også vokst
litt i bredden. Totalt bør det gikk mer plass for de på innsiden.

Og i disse elbiltidene hvor de fleste til nå ikke har
hengerfeste så slår Ford til med nettopp det for første gang for Focus ST-modellene,
og det takker nok mange familier for.

De nye Focus ST-modellene er utviklet av Ford Performance,
og er ventet til Norge en gang i løpet av sommeren.

Her er flere bilder av den kvikke stasjonsvognen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter