- Annonse -
HjemElbilerNå er Volkswagen ID. Buzz endelig her

Nå er Volkswagen ID. Buzz endelig her

Torsdag ankom den første lasten med ID. Buzz og ID. Buzz Cargo endelig Norge.

Det virker som at det er en liten evighet siden den nye folkevognbuzzen hadde verdenspremiere i Oslo og tre andre byer, men det er faktisk kun et halvt år siden.

- Annonse -

Grunnen til at det muligens føles lengre, er at vi har hørt om ID. Buzz i fem og et halvt år. For konseptet ble nemlig vist fram under Genève Motor Show tilbake i 2017, og siden har Volkswagen jobbet med å få den mest mulig perfekt.

For i likhet med ID.3 som var den første personbilen i ID.-serien, er ID. Buzz en veldig viktig elbil for Volkswagen. Da må ting gjøre med tysk grundighet.

Men nå er ventetiden over, for torsdag kunne en stolt Håkon Wirak hilse 25 eksemplarer av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo velkommen til Norge på Bekkelagskaia i Oslo.

‒ Det er deilig å se ID. Buzz og ID. Buzz Cargo rulle av båten og inn på klargjøringssenteret vårt. Dette har vi ventet lenge på, sier direktøren for Volkswagen Nyttekjøretøy hos Harald A. Møller.

- Annonse -

Etter at ID.3 banet vei har ID.-serien vokst med ID.4 og ID.5, og nå kommer altså de første bilene som ikke er et nummer i modellnavnet ‒ personbilvarianten ID. Buzz og nyttekjøretøyet ID. Buzz Cargo.

De to er altså moderne og elektriske tolkninger av bilen som er kjent som folkevognbussen som mange spesielt eldre har et nært forhold til, og personbilen ID. Buzz kommer i første omgang med fem seter og har en spandabel bagasjeplass på hele 1.121 liter.

ID. Buzz har en angitt WLTP-rekkevidde på 418 kilometer og en startpris på 494.200 kroner.

Cargo-versjonen som altså har et lasterom i stedet for baksetene blir også historisk, for dette blir den første varebilen som er laget på MEB-plattformen som er spesielt utviklet for elbiler.

- Annonse -

Denne har en oppgitt rekkevidde på 424 kilometer, og bakerst er det et lasterom på fire kubikkmeter. ID.Buzz Cargo starter på 452.700 kroner.

Som en takk for at snart 30.000 nordmenn har kjøpt seg en ID.-bil har også den norske importøren lovet å inkludere ekstrautstyr i andre land i den norske standardpakken, noe som blant annet betyr at bilene kommer med ryggekamera.

Volkswagen Norge opplyser at personbilen er utstyrt med en 12-tommers infotainment-skjerm, har oppvarmet frontrute og et multifunksjonsratt med varme.

‒ Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god elbil, forteller Håkon Wirak.

Buzzen kan også skryte av ladehastigheter helt på høyde med nye elbiler, nemlig hele 170 kW. Det åpner for 5-80 prosent lading på rundt 30 minutter.

‒ ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten, sier Wirak.

‒ Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i løpet av lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy.

Han deler mer enn gjerne det meste rundt nye Buzz og Buzz Cargo, men en ting vil Wirak ikke ut med:

‒ Vi går ikke ut med tall, men det jeg kan si er at vi har hatt gode salgstall hos forhandlere over hele landet, og det er gledelig at flere næringskunder nå velger utslippsfrie ID. Buzz Cargo for å ta del i det grønne skifte i nyttetransporten.

Og det er helt sikkert flere enn han som blir glade når de ser bildene under. Det er nemlig de aller første ID. Buzz på norsk jord, og dermed er folkebuzzen endelig på plass i Norge.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her