Nå er Volkswagen ID. Buzz endelig her

Torsdag ankom den første lasten med ID. Buzz og ID. Buzz Cargo endelig Norge.


Det virker som at det er en liten evighet siden den nye folkevognbuzzen hadde verdenspremiere i Oslo og tre andre byer, men det er faktisk kun et halvt år siden.

Grunnen til at det muligens føles lengre, er at vi har hørt om ID. Buzz i fem og et halvt år. For konseptet ble nemlig vist fram under Genève Motor Show tilbake i 2017, og siden har Volkswagen jobbet med å få den mest mulig perfekt.

For i likhet med ID.3 som var den første personbilen i ID.-serien, er ID. Buzz en veldig viktig elbil for Volkswagen. Da må ting gjøre med tysk grundighet.

Men nå er ventetiden over, for torsdag kunne en stolt Håkon Wirak hilse 25 eksemplarer av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo velkommen til Norge på Bekkelagskaia i Oslo.

‒ Det er deilig å se ID. Buzz og ID. Buzz Cargo rulle av båten og inn på klargjøringssenteret vårt. Dette har vi ventet lenge på, sier direktøren for Volkswagen Nyttekjøretøy hos Harald A. Møller.

Etter at ID.3 banet vei har ID.-serien vokst med ID.4 og ID.5, og nå kommer altså de første bilene som ikke er et nummer i modellnavnet ‒ personbilvarianten ID. Buzz og nyttekjøretøyet ID. Buzz Cargo.

De to er altså moderne og elektriske tolkninger av bilen som er kjent som folkevognbussen som mange spesielt eldre har et nært forhold til, og personbilen ID. Buzz kommer i første omgang med fem seter og har en spandabel bagasjeplass på hele 1.121 liter.

ID. Buzz har en angitt WLTP-rekkevidde på 418 kilometer og en startpris på 494.200 kroner.

Cargo-versjonen som altså har et lasterom i stedet for baksetene blir også historisk, for dette blir den første varebilen som er laget på MEB-plattformen som er spesielt utviklet for elbiler.

Denne har en oppgitt rekkevidde på 424 kilometer, og bakerst er det et lasterom på fire kubikkmeter. ID.Buzz Cargo starter på 452.700 kroner.

Som en takk for at snart 30.000 nordmenn har kjøpt seg en ID.-bil har også den norske importøren lovet å inkludere ekstrautstyr i andre land i den norske standardpakken, noe som blant annet betyr at bilene kommer med ryggekamera.

Volkswagen Norge opplyser at personbilen er utstyrt med en 12-tommers infotainment-skjerm, har oppvarmet frontrute og et multifunksjonsratt med varme.

‒ Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god elbil, forteller Håkon Wirak.

Buzzen kan også skryte av ladehastigheter helt på høyde med nye elbiler, nemlig hele 170 kW. Det åpner for 5-80 prosent lading på rundt 30 minutter.

‒ ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten, sier Wirak.

‒ Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i løpet av lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy.

Han deler mer enn gjerne det meste rundt nye Buzz og Buzz Cargo, men en ting vil Wirak ikke ut med:

‒ Vi går ikke ut med tall, men det jeg kan si er at vi har hatt gode salgstall hos forhandlere over hele landet, og det er gledelig at flere næringskunder nå velger utslippsfrie ID. Buzz Cargo for å ta del i det grønne skifte i nyttetransporten.

Og det er helt sikkert flere enn han som blir glade når de ser bildene under. Det er nemlig de aller første ID. Buzz på norsk jord, og dermed er folkebuzzen endelig på plass i Norge.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter