Nå er Ranger Raptor på plass

Den nye rovfuglen til Ford har endelig landet i Europa.


Alt er svært i USA, og det inkluderer helt klart også pickupene. Den amerikanske halvsøsteren til Ranger heter F-150, og denne er på voldsomme 5,90 meter i lengden.

Dette gjelder for F-150 Raptor, denne rovfugl-utgaven av det som har vært en av verdens aller mest solgte biler i flere tiår. Denne kommer i to utgaver, en «vanlig» utstyrt med en 3.5-liters EcoBoost V6 med 450 hk og 691 Nm og en Raptor R med en 5.2-liters V8 med vanvittige 700 hk og 868 Nm.

Og så har vi altså Ranger, den pickupsøsteren som er på plass her i Europa. Dette er også en ganske så svær bil, og en Ranger er hele 5,36 meter lang. Det er til og med lengre enn varebilen Ford Tourneo Custom L2.

Men Ranger blir som en lillesøster til F-150, som jo strengt tatt er litt for diger for europeiske veier og ikke minst for parkeringsplassene vi har her. Men trøsten er at Ford også tilbyr også en Raptor-utgave av «lillesøster» Ranger.

Denne har mange ventet en stund på, for Ford Europa avduket den neste generasjonen av Ranger allerede for ett år tilbake. Men det var altså den vanlige versjonen, og i februar kunne de også annonsere en ny utgave av Ranger Raptor.

Siden har bestillingene tikket inn, og mange venter nok utålmodig på den nye bilen. Og for noen er ventetiden nå over.

‒ Når de første kundene i Europa nå får sin nye Ranger Raptor markerer det også starten på introduksjonen av vår helt nye Ranger-familie, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør hos Ford Motor Norge.

‒ Det har vært en enorm interesse for den nye generasjonen av det som de siste sju årene har vært den mest solgte pickupen i Europa, og vi har allerede store ordrereserver på Ranger Raptor i Norge.

Ford har gjort litt om på den vanlige strategien, for vanligvis kommer først den vanlige utgaven av en bil og deretter følger de litt mer potente versjonene.

Men nå blir Ranger Raptor den første utgaven av den nye Ranger-generasjonen, og som vanlig har Ford Performance vært involvert i utviklingen av ekstrem-varianten av nye Ranger.

Bilen skal trives enda bedre både på og utenfor veien med ny og smartere teknologi som kontrollerer alle pickupens komponenter, og Ford lover både terrengegenskaper på aller høyeste nivå og maksimal komfort på landeveien.

– Vi har virkelig fokusert på å lage en ekte Performance-pickup med neste generasjon Ranger Raptor. Den er langt raskere, ser helt rå ut, er utstyrt med mye ny avansert teknologi og er den tøffeste Rangeren vi noensinne har utviklet, sier Per Gunnar Berg.

Tilbake i september åpnet også Ford Norge for bestillinger av to andre versjoner av Ranger, Wildtrak og Limited. Disse vil snart få følge av XLT-varianten.

Berg tror de nye Ranger-utgavene vil sørge for at pickupen beholder sin posisjon som en av de aller mest populære pickupene her i Norge.

– Med nye generasjon Ranger – med Ranger Raptor i spissen, har vi klare ambisjoner om å komme tilbake på toppen av pallen også i Norge. Dette er en pickup som både er smartere, tøffere og mer praktisk enn noensinne, så alt ligger til rette for et svært godt salg i det norske markedet, sier Per Gunnar Berg.

Nye Ranger Raptor er utstyrt med en 3-liters EcoBoost V6 som har 292 hk og 491 Nm. Så ikke helt som F-150 Raptor, men så er jo alt litt større over den store dammen.

Her er bilder av pickupen som endelig nærmer seg, Ford Ranger Raptor:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter