Nå er Cupra på plass i Norge

Et drøyt halvår etter at Cupra startet opp produksjonen er de offisielt på plass også i Norge.


Det satses knallhardt i Volkswagen-gruppen, noe som også får ringvirkninger i Norge.

Først sa Møller-gruppen hola til spanske Seat i 2018, for dette merket forsvant nemlig fra det norske markedet midt på 2000-tallet.

-->
Seat hadde i mellomtiden slått seg opp som et ganske stort og litt rimeligere alternativ, og en annen grunn til det norske comebacket var at spanjolene sammen med de tyske eierne planla en helt ny elektrisk satsing. Og i 2018 var Norge landet å være i for elbilprodusentene.

Det spanske merket hadde også en annen plan, muligens inspirert av det Volvo hadde gjort året før.

Svenskene og de kinesiske eierne Geely bestemte seg nemlig for å lage et nytt merke som kun skulle fokusere på elbiler, og dermed så Polestar dagens lys i 2017. Polestar var før det avdelingen som sto bak motorsportsatsingen og de litt mer sportslige spesialutgavene av Volvo.

Seat hadde også en ganske så identisk avdeling kalt Cupra, og i januar 2018 kunne Seat avsløre at Cupra skulle bli et eget bilmerke akkurat som Polestar hadde blitt.

Spoler vi fram til september 2020 kunne Cupra feire at deres aller første egenproduserte modell gikk inn i produksjonen, SUV-modellen Formentor med noe skikkelig smekre linjer.

Trykker vi enda litt mer på spoleknappen havner vi i nåtiden, mer bestemt fredag 16. april. Og det er litt av en merkedag for Cupra Norge. For denne dagen markerer at de er offisielt i gang, og den norske nettsiden er åpnet for bestillinger.

For i likhet med Seat skal det satses ekstra på nettbestillinger, faktisk så mye at Cupra igjen gjør som Polestar og ikke oppretter noen fysiske forhandlere ‒ kun visningssentre.

Og det er kanskje ikke så rart, for Cupra skal være et digitalt og bærekraftig merke med et så lite karbonavtrykk som mulig. Det betyr også at alle Cupra-modellene som finner veien til Norge er elektrifiserte, og etter ladehybriden Formentor venter den rene elbilmodellen Born.

– Salget blir heldigitalt, og vi tilbyr hjemlevering på døra til kundene, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra i Harald A. Møller.

‒ Vi skal utfordre de konvensjonelle måtene å kjøpe, eie og bruke bil på, og det gjør vi med et bilmerke som virkelig gjør at du også utmerker deg på veien, sier Ågotnes.

I forbindelse med at Cupra offisielt er i gang i Norge viser de også fram sitt nye showroom kalt Cupra Garage i Oslo. Enn så lenge gjør covid-19-restriksjoner til at dette er stengt for publikum, men nettet er alltid åpnet.

– Det er nettbutikken som er navet vårt, og vår hovedplattform for å møte kundene våre i Norge. Her kan man enkelt velge modell, utstyrsnivå, tilbehør og dessuten komme i direkte kontakt med oss. Så kommer vi hjem til kunder med bilen levert på døra, sier Ågotnes.

Først ut er modellen Formentor, som Cupra både har designet og utviklet i Barcelona hvor de holder hus.

– Cupra Formentor er en perfekt merkevarebygger for oss, med det distinkte Cupra-designet synlig fra alle vinkler. Så følger vår første fullelektriske modell, og Cupra Born har et stort potensial til å treffe veldig godt i vårt marked. Vi ser frem til å kunne dele enda mer informasjon om Born om kort tid, sier Ågotnes.

SUV-modellen Formentor blir i tilgjengelig som e-Hybrid med 204- eller 245hk her i Norge, og den elektriske rekkevidden er opplyst til å være opp mot 59 kilometer.

Neste deretter blir altså en ren elbil, og Cupra Born kan bli en lei konkurrent for en stadig voksende elektrisk søskenflokk i Volkswagen-familien. For bilen er basert på MEB-plattformen, og slektes dermed på andre nye elbiler som Volkswagen ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq iV og Audi Q4 e-tron.

Hva Volkswagen-gruppen tenker om den interne rivaliseringen som kommer til å oppstå med så mange like elbilmodeller er ikke godt å vite, men det bryr seg nok ikke så mye om hvilket merke kundene velge ‒ så lenge det er et av deres.

Vi vet iallfall hvilket merke Ågotnes håper de velger.

– Du kommer kanskje ikke til å se en Cupra på et hvert gatehjørne, men de du ser kommer du til å legge merke til, slår den norske Cupra-direktøren.

De har satt startprisen på Cupra Formentor til 399.000 kroner, og det inkluderer det flotte hjemleveringstilbudet de tilbyr samt en masse standardutstyr som mange andre har på ekstrautstyrslisten. Utgaven med 245 hk har fått en startpris på 429.000 kroner, og denne har blant annet 19-tommers felger, bøtteseter og den dynamiske chassiskontrollen DCC som også åpner for kjøremodusen «Cupra».

Etter Formentor og Born venter nok en elbil, nemlig den som til nå er vist fram som et konsept kalt Tavascan.

Og skal vi måle ut fra designet, bør også denne kunne lokke en del kunder over til det ferske merker.

For dette ser jo svært bra ut, gjør det ikke?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter