En av tingene elbilene har brøytet vei for er noe kalt OTA. Dette står for Over-The-Air, og betyr at bilenes programvare kan oppdateres trådløst akkurat som mobilene kan. Det er to store fordeler med dette; produsentene kan rulle ut ny programvare mye hyppigere enn før, og bileierne trenger ikke å besøke et verksted for å få en litt bedre bil.
I framtiden vil OTA være en like selvfølge for bilene som det er for mobiltelefonene, og mange produsenter er allerede godt i gang med dette.
-->
En av disse er Polestar, merket som skal være spydspissen i elbilsatsingen til Geely-gruppen som også eier merker som Volvo, Lotus og Lynk & Co.
‒ Våre ingeniører jobber kontinuerlig med å forbedre funksjonalitet, og med OTA kan vi levere oppdateringer jevnlig. Dette betyr at også de første bilene kan få de nyeste oppdateringene og motta nye funksjonaliteter, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.
OTA åpner både for å legge til nye funksjoner og rette opp småfeil og gjøre stabilitetsforbedringer. For en elbil som Polestar 2 betyr det også muligheter for å øke ladehastighet og gjøre forbedringer på rekkevidden.
Polestar brøyter også vei for Android Automotive OS infotainment-systemet, som også er kontinuerlig tilkoblet nett og oppdatert i en Polestar 2.
Polestar startet som kjent med hybriden Polestar 1, men i fjor var den rene elbilsatsingen i gang med Polestar 2.
Her hjemme har elbilen fått en flyvende start, og var den 6. mest registrerte bilmodellen i januar. Per i dag ruller det godt over 3.000 Polestar 2 rundt på norske skilt, og alle disse blir nå en litt bedre bil.
Polestar melder at den nye oppdateringen inkluderer en ny sikkerhetsfunksjon, hvor Connected Safety skal øke sikkerheten under kjøringen. Denne vil advare føreren om potensielle farer på veien med utgangspunkt i data samlet fra andre Polestar- og Volvo-biler.
Dette fungerer slik at den skybaserte tjenesten registrerer når andre biler reagerer på glatte underlag hvor antispinn aktiveres, eller når andre biler har vært involvert i kollisjoner som potensielt kan utgjøre mer fare.
‒ Vår nyeste OTA-oppdatering kommer med forbedringer på flere områder, inkludert Bluetooth-tilkobling, forvarming av bilen fra bilen, den digitale eiermanualen og 360-kamera, sier Polestar-sjefen.
‒ Den inkluderer også siste oppdatering av Android Automotive OS, forbedring av forbruk under kjøring, hastighetsforbedringer for DC-lading, i tillegg til å fikse en sikkerhetsrelatert bugfix for bilens framdrift.
‒ I dagens samfunn, hvor vi er godt vant med det nyeste software på mobilen og desktop, burde vi kunne forvente det samme i bilene vi kjører. Dette er en stor fordel med den digitale og tilkoblede Polestar 2, slår Thomas Ingenlath fast.
Og det er sikkert de mange tusen norske Polestar 2-sjåførene enig i.