Annonse
Hjem Nyheter Tesla og tyske biler verst, folket lengst nord best

Tesla og tyske biler verst, folket lengst nord best

Hvem er best, og verst, bak rattet her i Norge? Nå vet vi faktisk litt mer om akkurat det.

I «gamle» dager hadde Audi-førerne et litt uheldig rykte som verstinger bak rattet, og slike biler var for eksempel viden kjent for å bølle seg fram i køen.

En slik bøllekjøring eksiterer selvsagt ennå, og vi alle opplever titt og ofte noen som presser seg inn rett foran ‒ ofte veldig unødvendig.

Men er det fortsatt Audi-folket som er verstingen, eller er det bare et ondsinnet rykte?

Vel, takket være forsikringsselskapet Fremtind vet vi faktisk mer. De har nemlig en såkalt smart forsikring som registrerer kjøredata, og de har tatt et dypdykk i kjøremønsteret til 30.000 bilister som har registrert utrolige 140 millioner kilometer.

Saken fortsetter under Annonsen

Og de har sett klare trender.

De fra Nord-Norge, ja, de som ofte blir beskyldt for å ha kort lunte, er faktisk de roligste bak rattet. Bilistene fra Troms og Finnmark har den tryggeste kjøreatferd, etterfulgt av nabofylket Nordland.

Men de bør ikke klappe seg altfor mye på skulderen.

For.

‒ Samtidig har sjåførene lengst nord en del å gå på når det kommer til mobilbruk. Vi antar at veistandard og mindre bykjøring har stor påvirkning på disse resultatene, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind.

«Verstingene» finner vi i Rogaland som kommer ut med dårligst kjørescore totalt, tett fulgt av sjåfører fra Oslo og Vestfold og Telemark.

– Vi vet at kø- og bykjøring og varierende veistandard påvirker den totale kjørescoren. Det som likevel er enkelt for alle å passe på, er å holde fartsgrensene og la mobilen ligge. Da blir risikoen lavere og resultatet bedre, sier Skovly.

Forskjellen er kanskje litt overraskende ganske liten når Fremtind har delt opp kjønnene, men ikke så overraskende er det de yngste som har mest å gå på når det kommer til kjøreadferd. Kjørestilen blir bedre og tryggere med årene, og de unge er også i overkant glad i mobilen bak rattet.

Nå er ikke de alene om dette, for dataen til Fremtind viser at 2 av 3 av bilistene bruker mobilen når de kjører. Og det selv om den smarte forsikringen tallene er hentet fra premierer de som lar mobilen ligge.

– Og de som faktisk bruker mobilen bruker den alt for mye, i snitt i 27 prosent av sine kjøreturer, sier Skovly.

Og de vet også hvem som er verst og best når det kommer til mobilbruk.

Suzuki-sjåførene, som også troner øverst på trygghetspallen totalt sett, bruker mobilen bare i én prosent av tiden de kjører. Etter Suzuki er det sjåførene av Kia og Subaru som er flinkest til å la mobilen ligge.

BMW-bilistene er på bunn, og bruker mobilen over dobbelt så mye som Suzuki-sjåførene. De som kjører Audi, Volkswagen og Renault følger tett på når det kommer til mobilbruk.

– Vi vet at uoppmerksomhet, og da spesielt mobilbruk, er en kilde til mange store og små bilskader og trafikkulykker. Målet vårt med smart bilforsikring er å forebygge ulykker ved å belønne trygg kjøreatferd. Vi hjelper sjåførene til å bli bevisste på egen risikoatferd, sier Skovly.

Fremtind understreker at kjøredata fra denne aldri blir brukt i et eventuelt skadeoppgjør om uhellet skulle være ute.

Disse dataen avslører også de som er litt vel tung på høyrefoten. Her er sjåførene i Vestland flinkest til å overholde fartsgrensene, mens de som bor i Innlandet er verst.

– Sammen med uoppmerksomhet er høy fart en av de hyppigste årsakene til både store og små trafikkulykker, sier Skovly.

Scoren på fart er en kombinasjon av hvor mye over fartsgrensen en kjører, og hvor lenge et fartsbrudd skjer. I snitt har brukerne av appen Smartbil brutt fartsgrensene i 21 prosent av alle kjøreturene.

De bak rattet på Toyota er flinkest til å overholde fartsgrensene, foran de som kjører Opel og Suzuki. I motsatt ende dukker nok en gang BMW-sjåførene opp. De som kjører Tesla og Audi har også litt å gå på når det kommer til å overholde fartsgrensene, ifølge Fremtind.

Så hvem er best og verst når man ser på kjørestil, bruk av mobiltelefon og brudd på fartsgrensene?

– De som kjører Tesla og tyske biler har mest å gå på bak rattet. De som kjører asiatiske biler utmerker seg positivt, og «vinner» på nesten alle parametere, slår Skovly i Fremtind fast.

Så det er nok fortsatt noen litt vel aggressive Audi-førere der ute, men de er altså langt fra alene om akkurat det.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,119FansLik
92FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker