- Annonse -
HjemNyheterTesla og tyske biler verst, folket lengst nord best

Tesla og tyske biler verst, folket lengst nord best

Hvem er best, og verst, bak rattet her i Norge? Nå vet vi faktisk litt mer om akkurat det.

I «gamle» dager hadde Audi-førerne et litt uheldig rykte som verstinger bak rattet, og slike biler var for eksempel viden kjent for å bølle seg fram i køen.

- Annonse -

En slik bøllekjøring eksiterer selvsagt ennå, og vi alle opplever titt og ofte noen som presser seg inn rett foran ‒ ofte veldig unødvendig.

Men er det fortsatt Audi-folket som er verstingen, eller er det bare et ondsinnet rykte?

Vel, takket være forsikringsselskapet Fremtind vet vi faktisk mer. De har nemlig en såkalt smart forsikring som registrerer kjøredata, og de har tatt et dypdykk i kjøremønsteret til 30.000 bilister som har registrert utrolige 140 millioner kilometer.

Og de har sett klare trender.

- Annonse -

De fra Nord-Norge, ja, de som ofte blir beskyldt for å ha kort lunte, er faktisk de roligste bak rattet. Bilistene fra Troms og Finnmark har den tryggeste kjøreatferd, etterfulgt av nabofylket Nordland.

Men de bør ikke klappe seg altfor mye på skulderen.

For.

‒ Samtidig har sjåførene lengst nord en del å gå på når det kommer til mobilbruk. Vi antar at veistandard og mindre bykjøring har stor påvirkning på disse resultatene, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind.

- Annonse -

«Verstingene» finner vi i Rogaland som kommer ut med dårligst kjørescore totalt, tett fulgt av sjåfører fra Oslo og Vestfold og Telemark.

– Vi vet at kø- og bykjøring og varierende veistandard påvirker den totale kjørescoren. Det som likevel er enkelt for alle å passe på, er å holde fartsgrensene og la mobilen ligge. Da blir risikoen lavere og resultatet bedre, sier Skovly.

Forskjellen er kanskje litt overraskende ganske liten når Fremtind har delt opp kjønnene, men ikke så overraskende er det de yngste som har mest å gå på når det kommer til kjøreadferd. Kjørestilen blir bedre og tryggere med årene, og de unge er også i overkant glad i mobilen bak rattet.

Nå er ikke de alene om dette, for dataen til Fremtind viser at 2 av 3 av bilistene bruker mobilen når de kjører. Og det selv om den smarte forsikringen tallene er hentet fra premierer de som lar mobilen ligge.

– Og de som faktisk bruker mobilen bruker den alt for mye, i snitt i 27 prosent av sine kjøreturer, sier Skovly.

Og de vet også hvem som er verst og best når det kommer til mobilbruk.

Suzuki-sjåførene, som også troner øverst på trygghetspallen totalt sett, bruker mobilen bare i én prosent av tiden de kjører. Etter Suzuki er det sjåførene av Kia og Subaru som er flinkest til å la mobilen ligge.

BMW-bilistene er på bunn, og bruker mobilen over dobbelt så mye som Suzuki-sjåførene. De som kjører Audi, Volkswagen og Renault følger tett på når det kommer til mobilbruk.

– Vi vet at uoppmerksomhet, og da spesielt mobilbruk, er en kilde til mange store og små bilskader og trafikkulykker. Målet vårt med smart bilforsikring er å forebygge ulykker ved å belønne trygg kjøreatferd. Vi hjelper sjåførene til å bli bevisste på egen risikoatferd, sier Skovly.

Fremtind understreker at kjøredata fra denne aldri blir brukt i et eventuelt skadeoppgjør om uhellet skulle være ute.

Disse dataen avslører også de som er litt vel tung på høyrefoten. Her er sjåførene i Vestland flinkest til å overholde fartsgrensene, mens de som bor i Innlandet er verst.

– Sammen med uoppmerksomhet er høy fart en av de hyppigste årsakene til både store og små trafikkulykker, sier Skovly.

Scoren på fart er en kombinasjon av hvor mye over fartsgrensen en kjører, og hvor lenge et fartsbrudd skjer. I snitt har brukerne av appen Smartbil brutt fartsgrensene i 21 prosent av alle kjøreturene.

De bak rattet på Toyota er flinkest til å overholde fartsgrensene, foran de som kjører Opel og Suzuki. I motsatt ende dukker nok en gang BMW-sjåførene opp. De som kjører Tesla og Audi har også litt å gå på når det kommer til å overholde fartsgrensene, ifølge Fremtind.

Så hvem er best og verst når man ser på kjørestil, bruk av mobiltelefon og brudd på fartsgrensene?

– De som kjører Tesla og tyske biler har mest å gå på bak rattet. De som kjører asiatiske biler utmerker seg positivt, og «vinner» på nesten alle parametere, slår Skovly i Fremtind fast.

Så det er nok fortsatt noen litt vel aggressive Audi-førere der ute, men de er altså langt fra alene om akkurat det.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her