Nå blir motorsyklene billigere

Regjeringen kutter engangsavgiften på motorsykler med rundt 10 prosent.


Senest i fjor vinter, like etter at sesongen var over og de fleste
tohjulingene var parkert for vinteren, uttalte den da ferske samferdselsministeren
Jon Georg Dale at de vurderte å legge om engangsavgiften for motorsyklene.

‒ Regjeringen vil legge bedre til rette for motorsykkel som
et miljøvennlig transportalternativ, fordi motorsykler kan bidra til mindre
køer, mindre lokal forurensing og mindre behov for parkeringsplasser, sa Dale
den gang.

-->
Og han holder ord.

For nå sier finansminister Siv Jensen dette:

– Nå senker vi engangsavgiften på motorsykler igjen.

Med «igjen» sikter hun til to andre endringer regjeringen har
gjort, i 2015 reduserte de avgiften med 30 prosent og i 2017 ble den miljødifferensiert.

Nå går engangsavgiften som er basert på CO2-utslipp og
slagvolum enda mer ned, og endringen innebærer en reduksjon på rundt 10
prosent.

– Vi har tidligere gjort flere endringer i engangsavgiften
for motorsykler, blant annet innført og forsterket miljødifferensiering, påpeker
Jensen.

Mer spesifikk innebærer forslaget at engangsavgiften for
motorsykler blir redusert gjennom en kombinasjon av økt innslagspunkt i
slagvolumkomponenten og reduserte satser.

Uansett størrelse vil alle motorsyklene få en reduksjon på 4
prosent.

Deretter heves det laveste innslagspunktet i
slagvolumkomponenten fra 125 kubikk til 225 kubikk, mens innslagspunktet på 900
kubikk ikke endres.

Det vil igjen si at de motorsyklene med lavest avgift i dag også får den prosentvise største lettelsen.

Leder i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF), Steinar
Sandbye, er fornøyd.

‒ Motorsykler tar en femtedel av plassen til en bil. Det er
essensielt for kostnader og et betydelig CO2-regnskap knyttet til bygging av
veier. Ikke minst i kampen om plassen i byrommene er MC og moped del av en
løsning der biltrafikk er et problem, sier han.

‒ Motorsykkel er også et fremkomstmiddel som er rimelig i
bruk og kan brukes av unge og gamle, familier og enslige. Gjennom de
avgiftslettelser og systemomlegginger Siv Jensen og regjeringen har initiert de
siste fire år, er lette motorsykler og de lettere av de tunge syklene blitt
tilgjengelige for folk flest, legger han til.

For de motorsyklene som i dag ikke har registrert utslippsinformasjon
er engangsavgiften basert på slagvolum og motoreffekt i tillegg til en
stykkavgift. Finansministeren opplyser at det blir gjort om lag tilsvarende
endringer i avgiften for disse syklene som for motorsyklene med
utslippsinformasjon.

Og de som har planer om å kjøpe seg en ny MC i nærmeste tid
bør ha litt is i magen, iallfall om det er en av de litt lettere MC.

For endringen vil gjelde for motorsykler som blir registrert
fra og med 1. juli.

‒ Akkurat det er et bransjeproblem. Vi er meget godt
fornøyd, og det vil brukerne også være. Dette setter en god tone for 300.000
MC- og mopedeiere, og deres familier for mange år framover, melder Sandbye.

Les også:

Les mer om:

Nyheter