Nå blir det støtte for innkjøp av el-varebiler

Enova girer nå om i kampen om en grønnere transport, og haren ny pott på nærmere én milliard kroner som skal deles ut.


Til nå har fokuset stort sett vært på elbiler, men
transportnæringen generelt må også ta sin del av ansvaret når utslippene i transportsektoren
skal ned.

Dette skal nå Enova stimulere til med et helt nytt tiltak
kalt Nullutslippsfondet.

-->
– De siste årene har vi brukt rundt en milliard kroner i
året på transportsektoren, med vekt på teknologiutvikling og infrastruktur. De
øremerkede midlene for Nullutslippsfondet gir rom for å sette enda større fart
på omstillingen av næringstransporten, sier administrerende direktør Nils
Kristian Nakstad i Enova.

Midler fra dette fondet skal også stimulere næringslivet til
å gå over til elektriske varebiler, som på ingen måter har opplevd den samme
boomen som elbiler.

I mai ble registrert 3.652 elbiler i Norge, mens det kun ble
notert 209 elektriske varebiler (klasse 2). Dette er riktignok svært så mye
bedre enn tilsvarende måned i 2018 da det kun ble registrert 78 slike, men det
er fortsatt en liten andel av de drøyt 3.000 varebilene som ble registrert i forrige
måned.

Grunnen til elbil-boomen er de økonomiske fordelene, og
dette skal nå Enova lokke med også rundt elektriske varebiler.

Og de er opptatt at en slik ordning blir ukomplisert.

– Vi tar sikte på å tilby en veldig enkel og ubyråkratisk
løsning, hvor bedriften i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens
de er hos forhandleren, forklarer Nakstad.

De legger opp til faste takster basert å bilens motorytelse,
og varsler at støttesatsene vil trappes ned over tid.

– Vi har hatt god dialog med aktører både på bruker- og leverandørsiden for å utvikle et tilbud som treffer godt, og ønsker også tett kontakt med markedet når det gjelder utvidelse av ordningen til å gjelde nye teknologier, sier Enova-sjefen.

Men dette er bare en del av hva de skal bruke fondet til.

For det skal gi fart i markedet for utprøvd nullutslippsteknologier som kan leveres i større volum, og Enova setter av minimum 494 millioner til dette formålet både i 2019 og 2020.

Selskapet eid av Klima- og miljødepartementet mener at de
dermed har rammer som kan hjelpe nullutslippsløsningene hele veien fra
teknologiutvikling til full markedsutrulling, uavhengig av hvor i løpet de
befinner seg.

– Vi skal sørge for at virkemidlene er på plass og tilpasset
de ulike løsningene. Samtidig er vi avhengig av at næringslivet er villig til å
ta steget og ser nytten av å omstille seg, enten som et konkurransefortrinn
eller for å være i forkant av kommende reguleringer. Her har også de som
etterspør tjenestene en viktig rolle å spille gjennom å stille krav, sier
Nakstad.

Det langsiktige målet er at en slik teknologi skal bli et naturlig valg i framtiden, selv uten økonomisk støtte. Dette gjelder både kjøretøy og fartøy, altså både på land og vann.

Enova skal gi transportnæringen et grønt puff. (Illustrasjon: Enova)

– Vi håper denne ordningen kan gjøre Norge attraktivt for de
som er klare for å rulle ut nullutslippsløsninger for næringstransporten.
Effekten av det nye fondet vil imidlertid være helt avhengig av hvor raskt
teknologien er moden i ulike segmenter av transportnæringen, og at
leverandørene er i stand til å møte etterspørselen.

Nullutslippsfondet åpner i august, og da blir det også mulig
å søke støtte for innkjøp av el-varebiler.

Det nye fondet kommer i tillegg til Enovas satsing på teknologiutvikling
og infrastruktur.  

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter