Da Karl Benz, bilen far, hadde løst gåten med
forbrenningsmotorer, måtte han ha et kjøretøy som slike kunne drive. Den aller første satt han sammen i 1885, og dette var bilen han søkte patent på i januar 1886. Bilen var en 3-hjuling kalt Benz Patent-Motorwagen, og de neste prototypene var også biler med tre hjul. Men som vi skjønner er ikke tre hjul ideelt med tanke på stabilitet og sikkerhet, så da Benz virkelig skulle ta sats hadde han også fått på et fjerde hjul.
for den første «masseproduserte» bilen kalt Velo i 1894. Og resten er som kjent
bilhistorie. Britiske Morgan startet opp i 1909, og ikke overraskende var
også dette 3-hjulinger. Faktisk tok det svært så lang tid før merket valgte å
gå for vanlige biler, og først i 1935 introduserte de en bil med fire hjul. De fortsatte dog å produsere 3-hjulinger også, før de ga det
siste nådestøtet til slike i 1952. Åtte år senere signerte de en avtale med den nederlandske
forhandleren Louwman Exclusive som banet vei for Morgan-biler også i treskolandet,
og det britiske merket feirer nå det som er et 60 år langt partnerskap med noen
skikkelige spesialmodeller. Mer bestemt fem biler, og en av disse er faktisk en 3-hjuling. Juhuuuu! Den er kalt Almond Green på grunn av fargen, og den kommer i
et antall av… 1. Ja, de har kun laget en Almond Green 3 Wheeler. Buhuuuu!
2020, og som vi kan se ut av bildene under har den fått to hjul foran og ett
hjul bak. Som vi kan se ut av Plus Six-versjonen enda litt lengre ned
har Almond Green også fått de samme gule designelementene, og på innsiden er
det et skinnkledd dashbord og lasergravet design. Hva den har under, beklager, foran panseret, vet vi ikke,
men det vi vet er at denne hadde vært særdeles kul å komme glidende rundt med. Sjekk selv: Morgan har også laget fire andre spesialversjoner for å
hylle samarbeidet med den nederlandske forhandleren, og disse er kalt LE60 (Louwman
Exclusive 60).
Scintilla Silver. De to isblåe LE60 Plus Six kommer med 19-tommers hjul og med
gule detaljer som vi altså finner på 3-hjulingen, og ikke minst byr de på gule
diamant-seter. Ja, hvem ville vel ikke sittet i slike? Her er bilder av denne: Den sølvfargede er skodd med noen svarte 18-tommere, og ikke overraskende finner vi de gule detaljene rundt om på denne også. Om du ser skikkelig godt på grillen kan du også se at de har lakkert nummer 6, mens de gule sømmene i setet nå er horisontale og ikke i et diamantmønster som Ice Blue. Slik ser Scintilla Silver ut: Morgan lanserte Plus Six under Genève Motor Show i 2019, og
har mottatt gode tilbakemeldinger både fra pressen og kundene siden. Og det er
kanskje ikke så rart? For bilene er utstyrt med BMW’s B58-motor med 6 sylindre og
340 hestekrefter, og ettersom bilen kun veier 1.075 kilo blir det en aldri så liten
kraftpakke og en morsom kjøremaskin. Morgan Plus Six klarer 0-100 km/t på 4,2
sekunder, så her er det bare å holde på hatten når det gasses på. Hvor rask 3-hjuligen er vet vi ikke, men morsom er den uansett. Og Karl Benz ville nok nikket fornøyd, han og. Les også:
- Den aller siste 991-bilen til Porsche 911 auksjoneres bort
- Slik kan du konfigurere verdens sterkeste gatebil
- Frykter mange avskiltede biler