Vi heier alltid på David, og en slik i kampen mot Goliat er absolutt lille britiske Morgan. De har nå holdt det gående i 101 år, men det er som kjent ikke er noe jubileumsår. Men Morgan har ikke glemt ikke 100-årsjubileet, og prøver å
dekke det over med en forsinket gave til menigheten. Nei, de har et annet
jubileum på gang.
70th Anniversary Edition, og da skjønner vi raskt at dette er snakk om et
70-årsjubileum. For tilbake i 1950 satte Morgan sammen den aller første Plus
4, en av merkets aller mestselgende modeller gjennom tidende som har holdt det
gående gjennom sju årtier. Vel, på en måte. Morgan produserte Plus 4 fram til 1969, og den fikk deretter
en velfortjent hvil til den våknet til live igjen i 1985. Deretter tok den en
pause i 2000, før den gjorde et nytt comeback i 2005. Siden har den vært med oss. Og nå hedres den altså med en svært så begrenset jubileumsversjon. Denne:
samt at den har fått andre eksteriørdetaljer som nikker tilbake til fortiden. På innsiden har også interiøret fått seg et løft med nye materialer og mer eksklusive detaljer, og i motorrommet har Morgans egne spesialister Aero Racing trimmet bilen opp fra 154 hestekrefter og til 180 hk. Dermed faller også sprinttiden for 0-100 km/t ned til under sju sekunder. Prisen spretter derimot opp, og denne koster rett over
60.000 pund. Men det spiller liten rolle. For Morgan skal kun sette sammen 20 eksemplarer av Plus 4 70th Anniversary Edition, og de er alle solgt. Morgan rakk akkurat å sette sammen og levere de første før de måtte stenge fabrikken på grunn av korona-utbruddet, og dette er første gang fabrikken stenges over en lengre periode siden 2. verdenskrig. Om det er noen av de 285 medlemmene i den norske Morgan-klubben som har klart å hanke tak i en av de 20 bilene vet vi ikke, men de og alle oss andre kan iallfall kose oss med noen bilder av den flotte bilen som fortsatt sørger for at det lille merket lever videre.