Morgan klar med sin supre 3-hjuling

Det ærverdige britiske bilmerket finner tilbake til røttene.


Tilbake i 1909 var bilindustrien på vei til å eksplodere, for året før hadde Ford introdusert bilen som skulle sende hestene tilbake i stallen ‒ for godt.

T-Forden endret alt grunnet sin samlebånd-produksjon, noe som senket prisene betraktelig og gjorde de selvkjørende stålvognene tilgjengelig for de store massene. I dagens verdi lå startprisen på en T-Ford på rundt 100.000 kroner.

Over i England hadde H.F.S. Morgan fått med seg denne utviklingen, og sluttet i jernbanen for å selge biler allerede i 1904.

I 1909 bestemte han seg for å lage biler selv, men tok ikke steget fullt ut. Det første kjøretøyet var en 3-hjuling ‒ en vei han fulgte i flere tiår.

Først i 1935 kom Morgan med sin første bil med fire hjul, og det var også begynnelsen på slutten for de litt mer spesielle 3-hjulingene. De aller siste 3-hjulingene ble produsert i 1952, og siden har Morgan kun fokusert på 4-hjulinger. For det aller meste.

For i 2011 knallet de til med en 3-hjuling under Genève Motor Show, og denne gikk videre inn i produksjon.

Og tilbake i 2020 overrasket Morgan igjen da de skulle feire at det var 60 år siden de inngikk en avtale med en viktig nederlandsk forhandler.

De hadde nemlig laget fem spesialversjoner som skulle markere anledningen, og en av disse var intet mindre enn en ny 3-hjuling.

Morgan ilte raskt til og understreket at denne kun var laget for jubileet, og at de ikke hadde noen planer om å sette den inn i produksjon.

Vel, de hadde iallfall planer om en ny 3-hjuling.

For siden har de videreutviklet en ny 3-hjuling som faktisk skal ut på markedet, og nå har de kommet så langt at de kan presentere den i all sin prakt.

Sjekk dette:

Morgan har døpt bilen Super 3, og navnet har også historisk sus.

Den britiske produsenten kalte noen av 3-hjulingene på 1930-tallet for Super Sports, og i senere tid har de blant annet kommet med biler som Aero SuperSports.

En annen historisk viktig ting er motoren fra Ford. Tilbake i 1932 kunne de presentere en 3-hjuling kalt F-Type som markerte overgangen fra V-twin-kraft til en tradisjonell bilmotor under panseret. Denne kom fra Ford, og Super 3 følger nå etter.

Ford har laget en 1.5-liters 3-sylindret motor til Super 3, mens girkassen kommer fra Mazda MX-5 som også 3-hjulingen som ble presentert i 2011 var utstyrt med.

Super 3 kan skryte av 118 hestekrefter og 150 Nm dreiemoment, og skal klare 0-100 km/t på 7 sekunder.

Toppfarten høres faretruende høy ut, for den er nemlig på hele 209 km/t.

Super 3 veier for øvrig 635 kilo, og er satt sammen på en aluminium-plattform i likhet med biler som Plus Four og Plus Six.

Som vanlig har Morgan fokusert på hva kundene faktisk ønsker, noe de også gjorde tilbake i 1932. Den gang fikk de beskjed om at kundene ønsket seg tre gir og revers, noe selvsagt Morgan innfridde.

I dag er det en bøtte med valg rundt kommende Super 3, og selvsagt er det spesielle løsninger som åpner for bagasje ‒ en signatur til Morgan.

‒ Det har ikke vært noen enkel oppgave å følge den utrolige suksessen til den avtroppende Morgan 3 Wheeler, sier Steve Morris, styreformann og administrerende direktør.

‒ Da vi først bestemte oss for å gjenintrodusere den i 2011, kunne selskapet ikke ha forestilt seg hvor populær og vellykket V-twin-modellen ville bli. Morgan 3 Wheeler representerer noe annerledes, noe unikt og noe som skal feires. Når vi lanserer Super 3, er jeg sikker på at vårt siste trehjulede tilbud er like relevant som alltid.

Vi tviler ikke på det, selv om startprisen i Storbritannia er på ganske så stive 41.995 pund. Det er rundt en halv million norske kroner.

Morgan Super 3 blir også tilgjengelig i resten av Europa, og allerede i juni får de første britiske kundene levert sin nye 3-hjuling.

Det er perfekt timet for en tur til stranden, for at Morgan Super 3 fungerer til en slik utflukt viser bildene under.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter