Moderne biler «ødelegger» nattesynet

Vintermørket er over oss, og nye biler gir faktisk bilistene dårligere nattesyn. Og det kan være skummet. Ser du for eksempel personen på bildet øverst?


En gang i tiden var det et bilmerke som het Saab. Mange av dere husker selvsagt disse, for vi snakker om et svensk merke som også var en favoritt her hjemme.

Saab skjønte utfordringen mørke vintre ga oss her oppe i nord, og gjorde noe veldig spesielt. Noe som faktisk er helt motsatt av det dagens bilmerker gjør. Vi kommer snart til hva de gjorde.

-->
NAF er bekymret for at dagens moderne biler gjør synet til bilistene dårligere i mørket, og grunnen er stemningslys på innsiden og ikke minst stadig flere og større innvendige skjermer.

‒ Mye lys inne i bilen kan gi deg dårligere nattsyn, advarer Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Han og NAF mener rett og slett at de store skjermene og mye innvendig lys kan gjøre deg til en farligere sjåfør i vintermørket.

‒ Moderne biler har ofte flere skjermer i interiøret i tillegg til andre lyskilder. I mørke og når det er dårlig vær er godt mørkesyn avgjørende for å se fotgjengere, dyr og andre hindringer. Her kan moderne teknologi gjøre bilistene en bjørnetjeneste, sier Svendsen.

Ok, en kjapp avsporing bare for å avklare et uttrykk.

En bjørnetjeneste blir ofte brukt som et positivt uttrykk ettersom det har ordet «tjeneste» i seg, men det er helt feil. Ifølge Språkrådet henspiller ordet på en fortelling av en franskmann på 1600-tallet som handlet om en bjørn som skulle jage en flue fra eierens nese ‒ men i iveren knuste hele hodet.

Svendsen mener altså at all lyset er negativt, og at bilistene bør skru ned intensiteten på skjermene og dempe eller skru helt av såkalt konturbelysning inne i bilen.

‒ Selv om skjermene har en nattstilling er det ofte mye informasjon på skjermene. Sammen med konturbelysning, som jo ikke har noen annen funksjon enn å få interiøret til å se lekkert ut, reduserer det dine muligheter til å oppdage farer når du kjører i mørket, sier Svendsen.

Og nå kommer historien om Saab.

‒ Det er jo et paradoks at Saab på den tiden da man hadde analoge instrumenter hadde en egen knapp som slukket alt lys i dashbordet med unntak av speedometeret, mens bilprodusentene i dag bader bilistene i innvendig lys, sier Svendsen.

Så svenskene skjønte det.

Men det er flere lysutfordringer.

‒ Når man møter biler bør man unngå å se inn i lysene på møtende trafikk, som sjåfør er det viktig å blende ned fjernlysene i tide når man møter annen trafikk, lyder rådet fra Svendsen.

Nye biler skaper også en annen type lysutfordring, nemlig hvordan bruke lysene på bilene.

Nå som vintermørket brer seg bør selvsagt bilistene sjekke at alle de utvendige lysene fungerer som de skal, og eventuelt bytte ut pærer som er defekt. Men nye biler har også automatiske lys som kan forvirre ‒ spesielt baklysene.

NAF sier at bilistene må lære seg hvordan lysene fungerer, og passe på at baklysene også er på tent når kjørelysene er på.

‒ Rådet er ganske enkelt at du må skru på lysene før man kjører slik at du er sikker på at alle lysene på bilen er tent, sier Svenden, og legger til: 

‒ Mange biler har også fått en automatisk funksjon på fjernlys, men min erfaring er at disse systemene ofte blender ned for tidlig og tenner fjernlysene for sent. Mitt råd er at du overstyrer denne funksjonen slik at du selv har kontroll.

En siste ting i vintermørket.

Når man parkerer og nærlysene er tent, er selv dette lyset så sterkt at det kan blende alt rundt bilen. Så parkerer du langs veien eller i en parkeringslomme må du huske å skru på parkeringslysene på bilene.

‒ Hvert år skjer det ulykker fordi møtende trafikk blendes av en parkert bil og ikke ser personen eller hindringen som befinner seg ved den parkerte bilen. Tenner du parklysene i stedet, er du med å øke sikkerheten for alle veifarende, sier Jan Harry Svendsen.

Ser du personen som står ved siden av bilen med nærlys på bildet under? Nei, det er ikke enkelt.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker