- Annonse -
HjemNyheterEn Mustang med 1.204 hk

En Mustang med 1.204 hk

Ikke fornøyd med historiens sterkeste fabrikkslagde Ford Mustang, en Ford Mustang Shelby GT500? Vel, denne er nå mulig å få med 1.204 hestekrefter.

Det skjedde svære ting over hos Ford Performance i 2019. For de hadde nemlig laget den aller sterkeste Mustangen i historien, en villbajas kalt Shelby GT500.

- Annonse -

Under panseret på dette monsteret befinner det seg en diger 5.2-liters V8 med latterlige 760 hestekrefter og 847 Nm dreiemoment. Dette er altså den sterkeste Mustangen som Ford har bygd for vanlige kunder, noe som sier det aller meste.

I tillegg til en stor V8-motor har Ford montert en lynrask 7-trinns automatkasse som bør sende kreftene lynrask ned til hjulene, og der er det også satt på noen svære bremser og fire fete Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk.

Bilen ble faktisk vist fram under Goodwood-arrangementet i England i 2019, noe som satte i gang rykter om at den også skulle bli tilgjengelig i Europa. Men Ford Europa fant ut at det ble for mye, spesielt med tanke på utslippskravene som stadig strammes av EU.

For slike biler opplyser man ikke 0-100 km/t, men inkluderer også tiden den bruker til å stoppe. Siden Shelby GT500 er for ekstremt for Europa, opplyser Ford denne tiden i mph. Og 0 til 100 mph og ned til null igjen går unna på ekstreme 10,6 sekunder. 100 mph tilsvarer for øvrig 161 km/t.

- Annonse -

Man skulle saktens tro at alt dette holdt, men det er alltid noen som vil ha mer. Og noen slike finner man ofte over hos tunerne hvor det meste er helt Texas, nemlig Hennessey. Ja, de er fra Texas.

Den gjengen kommer stadig med elleville utgaver, og har den siste tiden vist fram en trimmet utgave av Ford Bronco kalt VelociRaptor 500 med 500 hk, en særs vill Ford F-150 med seks hjul og 558 hk og den største pickupen de noensinne har laget, en Mammoth 1000 6×6 TRX med 1.012 hk.

Og ja, for å ikke glemme deres egne modell, hvor den toppløse Venom F5 Roadster-utgaven nylig fikk sin europeiske debut. Denne hyperbilen er utstyrt med en 6.6-liter «Fury» V8-motor som yter 1.817 hk. Ja, i en bil uten tak!

Nå har de altså klar en enda mer giftig utgave av Shelby GT500 som er kalt Venom 1200 Mustang GT500, og de som kjenner av Hennessey vet at det første tallet viser til hvor mange hestekrefter bilen har. Så ja, over 1.200 hk her, altså.

- Annonse -

Mer eksakt sier Hennessey at bilen har 1.204 hk ved 7.600 r/min, mens dreiemomentet befinner seg på 1.223 Nm ved 5.200 r/min. Det er ganske så spinnvilt, og Hennessey sier at kreftene har økt med 58 prosent målt mot bilen som kommer ut av fabrikken.

‒ Shelby GT500 er i utgangspunktet en ekstraordinær muskelbil, men vi tar den til den 9. graden med vår Venom 1200, sier John Hennessey, selskapets grunnlegger og administrerende direktør.

‒ Ingeniørene våre klarte å lokke mer enn 400 ekstra hestekrefter ut av motoren, som tar ytelsen til superbilnivåer. Bare en håndfull biler i verden tilbyr dette kraftnivået ‒ spesielt for denne prisen.

Vi er vanvittige sjalu på amerikanerne som slipper det ville avgiftsnivået norske politikere klasker på bilene, og en Shelby GT500 starter faktisk kun på rundt 800.000 kroner. Men skal du ha en Venom-utgave blir det selvsagt litt dyrere, for dette øker prisen med drøyt 600.000 kroner

Så totalt kommer denne bilen med 1.204 hk ut med en prislapp på rundt 1,4 millioner kroner, noe som ikke høres veldig skremmende ut for en slik muskelbil.

Nå kommer det nok til å bli kamp om Venom 1200, for Hennessey skal kun lage 66 eksemplarer av denne.

Kundene kan også velge en pakke som hedrer den historiske 24 Hours of Daytona Ford Mark II GT40 fra 1966 med en rødt, hvit og svart drakt, og bildene under viser nettopp denne utgaven. Og det er nok det nærmeste vi kommer en Venom 1200 Mustang GT500.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her