Vi har testet BYD Atto 3

Atto 3 er en helt ny elbil fra BYD som akkurat har kommet til din lokale forhandler, og vi fikk låne en fra RSA Bil i Arendal for å teste litt rekkevidde og ladehastighet.


BYD Atto 3 får du i utstyrsnivå Comfort, som det er bestilt ganske mange av til Norge nå, og så får du den i utstyrsnivå Design som vi fikk låne.

Ut fra det vi har klart å få rede på har Design elektrisk bakluke og litt større infotainmentskjerm enn Comfort, men koster også 30.000 kroner mer. Comfort starter under 380.000 kroner, men man vil jo gjerne ha vinterdekk, metallic-lakk, matter, ladekabel og litt slikt, og da lander prisen fort tett oppunder 423.000 kroner.

Er det rimelig for en framhjulsdrevet 5-seter elbil-SUV? Det er kanskje det? Utenpå er BYD Atto 3 på kanten til beskjedent elegant, med noen sportslige linjer, men dette er ingen sportsbil.

Innvendig nærmest overrasker BYD Atto 3 oss med et meget lekent interiør, både i former og i farge.

Førerstolen har ikke lengdejustering av sittepute eller justering av sitteputens vinkel. Med noe begrensede innstillingsmuligheter av setet er det dermed lurt med en prøvetur, for å sjekke hvordan din kropp opplever setet.

Min litt kraftige kropp opplevde ryggen som meget komfortabel, men det hadde ikke blitt noe sur stemning om jeg kunne fått lekt meg litt med sitteputens vinkel. De om lag 350 kilometerne vi kjørte med bilen så tenkte jeg på setet som komfortabelt.

I førerdøra finner man noe som kan minne om gitarstrenger, og jada, de har ulik lyd når du spiller på dem. Den runde utstikkende høyttaleren har fått døråpneren på toppen av seg, snedig designvalg.

Armlenet synes vi som er medlem i «sitte bredbentforeningen» at har fått litt mye plass, noe som kan gå ut over venstre kne for noen av oss – vi vurderte å sy en pute…

Artige linjer i interiøret, artig løsning for å justere luftens retning, og artig girspak… mye artig i dette interiøret.

Det var også en fryd å få godlyd fra anlegget fra første stund, og DAB-radioen fungerte meget bra i sentrale strøk, men ramlet noe mer ut på vei mellom Froland og Evje.

Brukervennlig grensesnitt på stort sett det meste, selv om enkelte ting undrer oss litt. I menypunktet «radio» finner man for eksempel ikke DAB, men kun FM/AM… DAB er på en egen «app».

Inne i radioappen finner man muligheten til å spille fra mobilen via blåtann. Det er jo slikt man raskt finner ut av, men direkte logisk er det kanskje ikke. Det tilgir vi lett når lyden er god.

I menyen for setevarmen, som for øvrig kan velges i 2 nivåer, finner man også varme til bakrute og sidespeil. Rattvarme så vi ikke noe til.

Man har 360 kamera, med klar og tydelig visning både foran, bak og ovenfra. Nedenfor bildene har man mange valgmuligheter for hva man ønsker skal vises.

Man kan vippe skjermen til stående, uten at jeg har funnet alt for mange geniale grunner til at det er kjempelurt å kunne det. Denne store skjermen i Design utstyrsnivå blir nesten litt stor i stående format, men det er jo naturlig nok en subjektiv mening.

Som i de fleste nye biler kan det være en del som synes bilen kan bli noe ivrig i tjenesten når det gjelder å levere hjelp til sjåføren, men mye av dette kan man slå av før man for eksempel skal på en langtur.

Det at BYD Atto 3 har OTA oppdateringsmulighet gjør at de som lager apper til biler har interesse av å levere til bilen. Biler uten OTA velges bort av de som leverer apper til biler. Her ser man for eksempel Spotify-appen som man kan logge seg inn på med sin Spotify-bruker for å høre på musikksamlingen og podcaster.

Med et lekent og artig interiør, komfortabelt sete og god musikk fra anlegget, samt komfortable fjæringer og hyggelig støynivå når man holder seg til maks 80 km/t (var en del mer støy i 100 km/t) blir bilturen fort til en glede, men bruker du cruisekontroll må du være forberedt på at den er noe hjelpsom med nedbremsing i svinger, kanskje litt mer enn undertegnede setter pris på.

I videoklippet over her tar vi en liten rundtur utenfor og inni bilen, og forteller litt om våre opplevelser.

Flatt gulv i bakseter er noe vi har lært oss å bli bortskjemt med etter inntoget av elbiler på markedet, og det gjør baksetene enda mer praktiske for de som skal sitte der. Yttersetene er mest komfortable, men man kan være tre bak der også, dersom den som sitter i midten er litt smal av seg.

Hvor populært det er for familien i lengden med gitarstrenger i dørene bak også er jeg noe usikker på, ser for meg et par potensielle diskusjoner med de yngste i familien rundt bruken av dem. Samme løsning bak med døråpneren på den runde høyttaleren.

De som sitter bak kan velge mellom å plugge inn i en USB-A eller USB-C plugg for å lade.

Når jeg sitter bakom et forsete som er stilt inn på meg selv, opplever jeg kneplassen som god.

På grunn av en stor bakende og en lang rygg tar jeg like mye plass mot taket som en som er ca. 190cm lang, og da blir hodeplassen under panorama-soltaket noe knapp. For øvrig standardutstyr på BYD Atto 3 med panorama soltak.

Bagasjerommet skal være på 440 liter, her med bagasjeromsgulvet i nedre posisjon. et par romslige rom på hver side helt bakerst. Baksetet var delt 60/40, og det var stropper på toppen av ryggen på hver side som man kan trekke i for å slå ned baksetene (vises i videoklippet).

Bilen vi fikk låne var utstyrt med piggfrie vinterdekk fra Nokian – Hakkapeliitta R5 SUV-dekk 215/65 R16, og ettersom de er helt nye er de nok litt ekstra myke, noe som gir økt rullemotstand. På vår landeveistest var det 7-9 grader og det var regnvær og våt asfalt på om lag 15 prosent av de 205 kilometerne.

Beregnet rekkevidde landet på 410 kilometer under de rådende forholdene.

BYD har en graf som viser hvordan de kommer fram til snittforbruket de siste 50 kilometer, og for de som tenker at forbruk er en konstant, så viser denne grafen med all tydelighet at forbruket er veldig langt fra noe som kan minne om en konstant.

Joda, man får jo et snittforbruk her, men topografi og andre forhold bestemmer sterkt hva det snittforbruket lander på.

Når vi «beregner rekkevidde» bruker vi batteriprosent ved start, ser hvor mange prosent av batteriet som brukes på den faste turen vi tar alle elbiler med på, og ettersom vi vet at strekningen er 205 kilometer lang kan vi beregne en rekkevidde.

Vi tok med BYD Atto 3 på vår 50/50-test som består av omlag 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t, og det regnet hele veien, så veiene var skikkelig våte. Med nye piggfrie vinterdekk gir det en god del ekstra rullemotstand, spesielt i høyere hastigheter. Da hjelper det lite at det var 10 grader ute.

Beregnet rekkevidde landet på 323 kilometer. Nå har vi ikke testet BYD Atto lenge nok til å kunne finne ut om den som BYD Tang øker batteriprosentreduksjonen når man nærmer seg 10 prosent igjen på batteriet, så det får vi eventuelt komme sterkere tilbake til test av senere.

Vi startet å lade med 6 prosent igjen på batteriet, men tok tiden fra 10 til 80 prosent, noe som tok 44 minutter. Det er ikke blant de kjappeste i markedet i dag. Her kan det imidlertid skje ting med tiden, for vi har testet flere biler som har fått vesentlig kortere ladetid gjennom softwareoppdateringer.

Det er langt mer sentralt at man trives med forsetet slik jeg gjør, enn at man er knallfornøyd med ladetiden, for man får ikke nytt sete gjennom softwareoppgraderinger, men ladetiden kan det skje mye med gjennom slike oppgraderinger av softwaren.

BYD Atto 3 er en lekker bil med noen sportslige linjer, kanskje spesielt i fronten. Et lekent og kult interiør, et bra anlegg, god kjørekomfort og et komfortabelt forsete. Med 204 hk blir den ingen sportsbil, men 0-100 km/t på 7,3 sekunder er kvikt nok for de fleste.

Hengerfeste har man foreløpig ikke til denne bilen, men det hadde man heller ikke til BYD Tang i starten, så vi kan ikke utelukke at det kan dukke opp. Taklast kan du ha, på inntil 50 kilo.

BYD Atto 3 er 4,455 meter lang, 1,875 meter bred når sidespeil er innfelt. Bakkeklaringen er på 17,5 centimeter.

Du har varmepumpe, noe som skal gi fin varme i bilen når det blir kaldt ute uten at man bruker ekstreme mengder med strøm til oppvarmingen.

Egenvekt er 1.750 kilo og totalvekt er 2.160 kilo – det gir 410 kilo tilgjengelig til folk og bagasje i bilen.

En kjempestor fordel med BYD Atto 3 er at du kan få den før jul, så det kan være lurt å dra innom en forhandler for å sjekke ut denne litt nærmere.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester