Hjemme i USA har Tesla flere ganger imponert under kollisjonstester,
men det betyr ikke at bilene er blant de sikreste i Europa. For her gjennomfører Euro NCAP langt strengere tester, noe
som fører til at biler solgt i Europa ofte har mer sikkerhetsutstyr enn biler
solgt i andre verdensdeler.
nyest modell ville klare seg, og nå har vi også svaret: Svært så godt. Av de 18 modellene som har vært testet så langt i 2019 er
faktisk Tesla Model 3 den som har scoret soleklart best i kategorien «sikkerhets-assistenter»,
hvor modellen oppnådde særs så imponerende 94 prosent. Også Mercedes’ mer eksklusive SUV-modell GLE ble testet
sammen med Model 3, og den oppnådde til sammenligning 78 prosent i den kategorien. Model 3 gruset altså GLE, og det gjelder også alle andre biler testet i 2019. Den nærmeste med originalt utstyr er Volkswagens nye SUV T-Cross, som endte opp med 80 prosent i kategorien som går på sikkerhetshjelpemidler. Dette er dog den eneste kategorien Model 3 befinner seg helt
i toppen, men det holdt uansett til 5 stjerner og full pott med god margin.
i «barne-beskyttelse», 74 prosent i «myke trafikanter» og altså 94 prosent i
«sikkerhets-assistenter». Her krasjer Euro NCAP Tesla Model 3: Euro NCAP har krasjet flere biler enn Model 3 i den siste
testrunden, og tre andre oppnådde også 5 stjerner. Vi kan begynne med tidligere nevnte Mercedes GLE, som oppsiktsvekkende
nok totalt scoret dårligere enn den over halvparten så billigere Mercedes
B-klasse som også ble testet. Men SUV-modellen som snuser på millionen i
utgangspris hanket altså greit inn 5 stjerner. GLE scoret 91 prosent i «voksen beskyttelse», 90 prosent i
«barne-beskyttelse», 78 prosent i «myke trafikanter» og 78 prosent i
«sikkerhets-assistenter».
med 5 stjerner i Euro NCAP-testen. Den imponerer spesielt med å være svært så
sikker for voksne i bilen, hvor den oppnådde 96 prosent. Dette er dog ikke best
så langt i 2019, hvor Mazda 3 topper med 98 prosent fulgt av Seat Tarraco,
T-Cross og Skoda Scala med 97 prosent. I tillegg scoret B-klasse 90 prosent i «barne-beskyttelse», 78
prosent i «myke trafikanter» og 75 prosent i «sikkerhets-assistenter». Her tester Euro NCAP Mercedes B-klasse: Vi nevnte Skoda Scala, en annen bil som nå er testet. Også
den kom ut med 5 skinnende stjerner, og slo blant annet Model 3 i tre av de
fire kategoriene. Så tsjekkerne har ved hjelp av Volkswagen-gruppen bygd en
skikkelig solid modell. Scala scoret 97 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i
«barne-beskyttelse», 81 prosent i «myke trafikanter» og 76 prosent i
«sikkerhets-assistenter». Her knuser Euro NCAP Skoda Scala i vitenskapens navn: Det var de fire modellene med 5 stjerner som
standardversjon. For både Kia Ceed og DS 3 Crossback måtte nøye seg med 4
stjerner, ettersom de har satt noe av sikkerhetsutstyret sitt som ekstrautstyr.
Det liker Euro NCAP dårlig, og trakk altså en stjerne. Men legger kundene ut litt ekstra for pakkene «Advanced
Driver Assistance» og «Active Safety Brake» får også de en bil med 5 stjerner. Kia Ceed som standard scoret 88 prosent i «voksen
beskyttelse», 85 prosent i «barne-beskyttelse», 52 prosent i «myke trafikanter»
og 68 prosent i «sikkerhets-assistenter». Her går Ceed gjennom testkverna: DS 3 Crossback som standard scoret 87 prosent i «voksen beskyttelse», 86 prosent i «barne-beskyttelse», 54 prosent i «myke trafikanter» og 63 prosent i «sikkerhets-assistenter». Men det holdt dessverre ikke til mer enn 4 stjerner, men de i Norge kjører den utgaven som oppnådde 5 stjerner i kollisjonstesten. For her selges kun bilen med sikkerhetspakken. Her krasjer Euro NCAP DS 3 Crossback: Les også:
- Tesla sier en enkel batterimodul forårsaket bilbrann
- 10 trafikkdrepte i juni
- Her er forløperen til Countach