I dagens digitale alder er ufokuserte førere en av de største utfordringene når det kommer til trafikksikkerhet, for det er slik at mange biler ikke har nødsystemer som automatisk hindrer en ulykke. Det betyr at mange som tar blikket bort fra trafikken og over på mobilen tar en stor risiko, for titter du bort fra veien bare i noen sekunder kan bilen ha tilbakelagt strekninger lengre enn en fotballbane. I løpet av den korte tiden kan selvsagt trafikkbildet ha endret seg vesentlig. Det er altså ulovlig å bruke en håndholdt mobil mens du kjører, noe det har vært i 23 år. Men det har ikke hjulpet så veldig mye, og så sent som i 2020 ble det skrevet ut over 20.000 bøter for ulovlig mobilbruk. De øverst ansvarlige, myndighetene, har prøvd å møte uvettig mobilbruk på en velkjent måte ‒ nemlig å øke bøtene. Og de har virkelig tatt i. Boten for mobilbruk lå lenge på 1.700 kroner, men i 2021 ble dette økt til 5.000 kroner og senere 7.450 kroner. Nå banker de til med nok en saftig økning, opp 94 prosent fra 2021-nivået, til formidable 9.700 kroner. Ja, og så får du også med tre prikker på kjøpet. Mange får dermed seg en skikkelig overraskelse når de blir tatt, for en undersøkelse utført av Norstat for Frende har avdekt at 7 av 10 ikke vet hva straffen er for å bruke mobil i bil. ‒ 20 prosent aner ikke hva boten er i det hele tatt, mens halvparten av de spurte sier at de vet den er blitt høyere, men ikke hva den er. Da forstår jeg det er et sjokk å bli stoppet og få et forelegg på nesten 10.000 kroner, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring. På noen få år har altså boten økt med vanvittige 470 prosent. ‒ Det svir skikkelig i en, for mange, allerede skrapt lommebok, men det er et viktig tiltak for trafikksikkerheten. Altfor mange titter bort på mobilen mens de kjører. Enten de tar telefonen, svarer på meldinger eller lar seg forstyrre av pushvarslinger mens de sitter bak rattet, sier fagsjefen.
