Boten for ulovlig mobilbruk bak rattet har økt vanvittige de siste årene. (Foto: Frende Forsikring)

Mobilbruk bak rattet kan koste nærmere 10.000 kr

Hold deg fast. På noen få år har bøtene for ulovlig mobilbruk bak rattet økt med 470 prosent!


I dagens digitale alder er ufokuserte førere en av de største utfordringene når det kommer til trafikksikkerhet, for det er slik at mange biler ikke har nødsystemer som automatisk hindrer en ulykke.

Det betyr at mange som tar blikket bort fra trafikken og over på mobilen tar en stor risiko, for titter du bort fra veien bare i noen sekunder kan bilen ha tilbakelagt strekninger lengre enn en fotballbane. I løpet av den korte tiden kan selvsagt trafikkbildet ha endret seg vesentlig.

Det er altså ulovlig å bruke en håndholdt mobil mens du kjører, noe det har vært i 23 år. Men det har ikke hjulpet så veldig mye, og så sent som i 2020 ble det skrevet ut over 20.000 bøter for ulovlig mobilbruk.

De øverst ansvarlige, myndighetene, har prøvd å møte uvettig mobilbruk på en velkjent måte ‒ nemlig å øke bøtene. Og de har virkelig tatt i.

Boten for mobilbruk lå lenge på 1.700 kroner, men i 2021 ble dette økt til 5.000 kroner og senere 7.450 kroner. Nå banker de til med nok en saftig økning, opp 94 prosent fra 2021-nivået, til formidable 9.700 kroner. Ja, og så får du også med tre prikker på kjøpet.

Mange får dermed seg en skikkelig overraskelse når de blir tatt, for en undersøkelse utført av Norstat for Frende har avdekt at 7 av 10 ikke vet hva straffen er for å bruke mobil i bil.

‒ 20 prosent aner ikke hva boten er i det hele tatt, mens halvparten av de spurte sier at de vet den er blitt høyere, men ikke hva den er. Da forstår jeg det er et sjokk å bli stoppet og få et forelegg på nesten 10.000 kroner, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.

På noen få år har altså boten økt med vanvittige 470 prosent.

‒ Det svir skikkelig i en, for mange, allerede skrapt lommebok, men det er et viktig tiltak for trafikksikkerheten. Altfor mange titter bort på mobilen mens de kjører. Enten de tar telefonen, svarer på meldinger eller lar seg forstyrre av pushvarslinger mens de sitter bak rattet, sier fagsjefen.

Han har flere eksempler som mange nok kjenner seg igjen i.

‒ For eksempel at du får en melding fra din datter som du begynner å lese mens du bremser ned mot rødt lys. Eller at du ser over på mobilen for å se hvem som ringer mens du ligger rolig i høyrefeltet i tunnelen. Eller du har forsovet deg og bare må svare sjefen som lurer på hvor du blir av, sier han.

‒ Jeg tror de aller fleste sjåfører har gjort noe av dette, men det gjør det ikke greit. Loven gjelder uansett og hvis du blir tatt for å sjekke SMS på rødt lys er boten nå nesten 10.000 kroner.

Boten for ulovlig mobilbruk bak rattet har økt vanvittige de siste årene. (Foto: Frende Forsikring)

I Frende-undersøkelsen har også Norstat også spurt hva bilførere mener er det mest skumle i trafikken, og mange ser åpenbar mobilproblemet. For bruk av mobilen kommer faktisk på 2. plass, kun slått av rusførere.

‒ Vi har også spurt bilførere hva de synes om mobilbruk i bil. Da sier kun én prosent at det er greit å bruke mobilen mens de kjører. 13 prosent synes det er greit å bruke den når bilen står i ro i lyskryss eller i kø, sier Ytre-Hauge.

De øvrig mener at mobilen kun skal brukes med handsfree ‒ eller ikke i det hele tatt.

‒ Vi vet tydeligvis at det ikke er riktig, trygt eller ok å bruke mobilen mens vi kjører, men gjør det likevel, sier motorfagsjefen i Frende.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker