Mitsubishi viser ny kompakt SUV

XFC Concept er neste generasjon SUV, og produksjonsutgaven av denne skal også få en elektrifisert versjon.


Det er et problem med Mitsubishi som er et medlem av en allianse sammen med Renault og Nissan, og det er at de retter mye fokus til området kalt ASEAN som består av 10 sydøstasiatiske nasjoner. Dette inkluderer land som Indonesia, Malaysia, Filippinene, Singapore, Thailand og Vietnam.

Det har gått spesielt hardt utover Europa, og det gikk faktisk så langt at Mitsubishi frøs inntaket av nye modeller hit i 2020. Men det er heldigvis historie nå.

Det japanske merket har annonsert at de kommer med nye modeller til Europa, og det er også et lite håp om at den aller nyeste bilen også kan dukke opp her.

Men i første omgang er SUV-konseptet XFC øremerket ASEAN, for dette melder Mitsubishi-sjefen om den nye bilen de har på gang:

‒ Vi vil lansere den nye kompakte SUVen sekvensielt i ASEAN-markedene inkludert Vietnam i regnskapsåret 2023, sier Takao Kato, president og administrerende direktør.

Men han åpner også døren bittelitt for Europa, for det er altså på gang en versjon som også passer trenden her på det gamle kontinentet.

‒ I framtiden planlegger vi å legge til en elektrifisert variant, og også rulle den ut i regioner utenfor ASEAN. Vi håper å utvide modellen fra å være en bil for det ASEAN-markedet til et globalt strategisk kjøretøy, noe som gjør den til en kjernemodell som den salgsledende Xpander crossover MPV.

Kato sier altså ikke noe om hvor elektrifisert bilen blir, eller om de tenker på Europa som en av de framtidige destinasjonene.

Bilen ble vist fram i Vietnam, og bildene viser et ganske unikt ytre design og en moderne kupé med en stor sammenhengende skjerm som er delt på midten mellom et digitalt instrumentpanel og et infotainment.

Vi ser ingen fysiske knapper foran, så innsiden er ganske digital. Og det er åpenbart berøring som gjelder, så vi får håpe disse også fungerer med hansker ‒ som jo er ganske vanlig her i Norge på vinteren. Men det er kanskje ikke like mye brukt i Asia?

Det utvendige designet byr på både udefinerte og definerte linjer, og spesielt fronten skiller seg ut med skarpe linjer, sekskantede lys nede og noen ganske så kule T-lys oppe som kan minne om Volvos løsning. Det samme lysuttrykket finner vi bak på konseptet.

Bilen som også byr på skjulte bakdører ser ganske så røff og muskuløs ut:

Mitsubishi sier ikke noe om hvor kompakte denne faktisk er, men de hevder iallfall at den har god plass innvendig samt god lasteplass.

Bakkeklaringen ser også ganske spandabel ut, og XFC Concept kan også by på fire kjøremoduser som bør ta folket trygt fram til målet ‒ Normal, Wet, Gravel og Mud – våt, sand og gjørme, altså.

Av disse er Våt-modusen helt ny for Mitsubishi, og det er en god grunn til dette. Bilen er altså første og fremst laget med tanke på ASEAN-området, og som vi vet kan det i støytene regne ganske så kraftig der. Så XFC Concept bør kunne håndtere en oversvømmelse ganske greit.

Så får tiden vise om den dukker opp i Europa, og selv om det ikke er helt utenkelig er det kanskje ikke så veldig sannsynlig.

Her er bilder av Mitsubishi XFC Concept:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter