For å finne starten på Countryman må vi nesten helt tilbake til Minis opprinnelse, og den lille favoritten ble lansert i 1959.
Det var dog den «vanlige» versjonen som en rival til bybilen Fiat 500 lansert i 1957, men allerede i 1960 hadde de klar en utgave som også kunne ta folket ut til landet. Mer eksakt het utgaven Austin Mini Countryman.
-->
Etter at BMW overtok kontrollen på merket og relansert Mini har de også børstet støvet av Countryman, og kunne vise fram den 1. generasjonen av crossoveren våren 2010.
De traff ikke uventet blink med bilen som ble den aller første Mini som strakk seg over 4 meter i lengden, og siden har de introdusert 2. generasjon som også er tilgjengelig som ladehybrid i 2017.
Men mye har skjedd i bilindustrien siden den gang, og nå handler det som kjent også mye om rene elbiler. Mini har tatt konsekvensen, og skal sette inn en ny og dermed 3. generasjon av Countryman i produksjon sent på året.
Det er et drøyt halvår til, og enn så lenge er den nye utgaven litt hemmelig. Men Mini er ikke mer hemmelig enn at de nå løfter litt mer på sløret rundt hva folket kan forvente seg av den nye landsmannen.
Og la oss slå det fast med en gang ‒ Mini Countryman vokser ytterligere.
Lengden øker med 13 centimeter til 4,43meter og høyden vokser med nærmere 6 centimeter til 1,61 meter. Det betyr at den får mer plass og komfort enn tidligere, og blir altså en ganske fullvoksen SUV. Høyden er for eksempel omtrent den samme som for BMW iX1.
Det aller viktigste for norske kunder er kanskje at den kommer som to helelektriske versjoner ‒ begge med et batteri på 64,7 kWh og med en rekkevidde som forventes å lande på rundt 450 kilometer.
Den tohjulsdrevne Mini Countryman E får et drivverk med 140 kW/191 hk, mens den firehjulsdrevne Mini Countryman SE All4 vil by på 230 kW/313 hk.
Videre kan Mini fortelle at den nye generasjonen går nye veier når det gjelder materialer, og det gjelder både utvendig og innvending.
De dekorative aluminiumselementene på eksteriøret og i interiøret i tillegg til de støpte lettmetallfelgene består av opptil 70 prosent gjenbrukt aluminium, mens en rekke overflater på innsiden er laget av resirkulert polyester fra PET-flasker og tepperester.
Ifølge Mini reduserer disse materialene CO2-utslippet i verdikjeden med opptil 85 prosent, noe som jo er bra for en elbil som skal være miljøvennlig.
I likhet med BMW skal Mini fokusere veldig på elbiler i framtiden, og planen er at det skal bli et helelektrisk merke fra begynnelsen av 2030-tallet.
På veien dit skal det komme helelektriske biler som en ny generasjon 3-dørs-modell, Mini Cooper, en helt ny crossover-modell i småbilsegmentet, Mini Aceman og altså den nye generasjonen Mini Countryman i kompaktsegmentet.
Produksjonen av den nye Countryman skal starte ved BMW Group Plant Leipzig i november, og blir dermed den aller første Mini-modellen som produseres i Tyskland.
Og mens vi venter på flere detaljer rundt den nye generasjon, kan vi jo sjekke ut noen bilder av en kamuflasjekledd Mini Countryman.
Les også: