Mercedes’ sterkeste bil noensinne

Nå flytter Mercedes teknologi over fra formel 1 og inn i vanlige gatebiler. Eller, vanlig er kanskje å dra begrepet litt langt. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance er nemlig alt annet enn det.


Rett skal være rett. Nå vi proklamerer at Mercedes-AMG GT 63 S E Performance er den sterkeste bilen fra Mercedes noensinne, mener vi av de modellene som er ment for masseproduksjon.

Mercedes-AMG har blant annet gående et prosjekt kalt One, og her har de bokstavelig talt løftet formel 1-bilen over til gateplanet. One skal være en slags kopi av de lynraske formel-bilene, og er en hybrid som kan skilte med mer enn ett tusen hestekrefter. Jepp!

-->
Men dette er en hyperbil som selvsagt ikke skal masseproduseres, men tyskerne har selvsagt noen vanvittig sterke «vanlige» biler også.

Den aller sterkeste er Mercedes-AMG GT Black Series, en bil som knuste rekorden til Jaguar XE SV Project 8 rundt Nürburgring sist november. Med det ble den uoffisielt verdens raskeste serieproduserte bil.

En Mercedes-AMG GT Black Series er utstyrt med den velkjente 4-liters V8 biturbo AMG-motoren, og kan by på 730 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.000-6.000 r/min. Det er ekstremt.

Men ikke nok til å bli sittende på tronen, for det er altså en ny dronning på vei.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance har nemlig enda flere gener fra formel 1-bilene, og kan i tillegg til V8 biturbo-motoren som nå yter 639 hk også by på hybridteknologi med en elmotor på 204 hk samt et høyytelse-batteri.

I sum gir dette denne GT-utgaven et hav av krefter.

‒ AMG GT 63 S E Performance er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach, og leverer en kraftpakke på hele 843 hestekrefter og 1.470 Nm. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser, samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

Bilen er et resultat av et samarbeid mellom Mercedes-AMG og formel 1-teamet Mercedes-AMG Petronas som ble innledet allerede i 2012, og nå skal avdelingene i tyske Affalterbach og engelske Brackley og Brixworth jobbe enda tettere sammen.

E Performance-versjonen av GT-modellen har selvsagt det aller siste stjernemerket har utviklet, deriblant fullt variabel AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk. Og ja, det er en egen drift-modus.

Den elektriske motoren sitter på bakakselen og er integrert med en 2-trinns girkasse og en elektrisk differensial. Dette gir en kompakt elektrisk enhet, og kompakt kan vi trygt si at høyytelse-batteriet også er.

Dette er inspirert av løsningene som vi finner i de hybride formel 1-bilene, og har en kapasitet på 6,1 kWh som gir elmotoren 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i 10 sekunder. Batteriet veier kun 89 kilo og en energitetthet på 1,7 kW/kg.

Selv om dette faktisk er en ladehybrid som kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, handler det ikke om mest mulig elektrisk rekkevidde for AMG GT 63 S E Performance. Denne er oppgitt til 12 kilometer, så det er mulig å komme seg ut av bysentrum uten utslipp, men hybridteknologien er først og fremst ment for å gi bilen eksepsjonelle ytelser.

Ifølge Mercedes er en utfordring med å lage kompakte høyytelse-batteri kjølingen, som raskt kan overopphetes som ikke er bra for verken ytelse eller levetid. Mercedes-AMG har løst dette ved å lede en høyteknologisk kjølevæske rundt alle 560 cellene, og disse blir dermed avkjølt individuelt.

Tyskerne forklarer at «konvensjonelle kjølesystemer, som bare avkjøler med luft, eller indirekte med vann, når raskt sine grenser ‒ spesielt når kravene fortsetter å øke på grunn av celler med stadig økende energitetthet».

Så hva er resultatet av alt dette?

Jo, AMG GT 63 S E Performance klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på under 10 sekunder og når en toppfart 316 km/t.

Dette er altså en bil som hører hjemme i den potente GT-familien til Mercedes-AMG, og skiller seg fra andre med en ladeluke på høyre side og modellspesifikasjonen har røde detaljer. E Performance-merket indikerer at dette er en ladbar hybrid.

Og det beste er at alle som vil kan bestille AMG GT 63 S E Performance.

Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av første kvartal av 2022, og det er også mulig å få den med AMG Night Package eventuelt en kombinasjon av Night Package og Carbon Package.

Nye felger i 20- og 21 tommer kan leveres i to fargevarianter samt en eksklusiv utgave blir også tilgjengelig.

For øvrig har det nyeste tilskuddet også fått oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene