Mercedes snø-tester elbilmodellen EQA

Neste uke viser Mercedes fram en ladbar GLA med en elektrisk rekkevidde på nærmere 70 kilometer. Men for det norske folket er kanskje den lille helektriske SUV-modellen EQA enda mer spennende.


GLA er den minste SUV-modellen til Mercedes, og den får snart
selskap av en helelektrisk modell som er lillesøsteren til EQC, nemlig EQA.

Dette er en crossover som ligner på nye GLA, og blir dermed
merkets 9. kompakte modell i den stadig voksende familien.

-->
Mercedes viste fram konseptet EQA allerede i 2017, og den
gang var det en slags kombicoupé med to elmotorer med over 270 hestekrefter.
Konseptet skulle klare over 400 kilometer på en lading, og var også klargjort
for hurtiglading.

To og et halvt år senere har den altså blitt til en litt mer
høyreist crossover i nær slekt med den nye GLA, men hva den kommer til å by på
av spesifikasjoner har Mercedes fortsatt ikke sagt noe om.

Men at den nærmer seg produksjon er helt klart, for rett i forkant av premieren under Genève Motor Show har tyskerne dratt den med seg til kalde Nord-Sverige.

Prototypen får altså kjørt seg på snødekte veier, hvor ingeniørene
tester alt fra termisk styring av batteriet til lading i kulden.

Andre ting som sjekkes er kjøresikkerhet, trekkraft og
energigjenvinning på is og snø.

Tilbake i 2017 da de viste fram konseptet EQA lovte også Mercedes
at det skulle komme en storesøster kalt EQC, og den skulle være på markedet i
2019.

Nå sier de at EQA skal komme i løpet av året, og det er all grunn
til å stole på tyskerne. For som vi vet kom faktisk EQC i fjor.

‒ Med den massive interessen vi opplever rundt EQC og våre
ladbare EQ Power-modeller, blir det utrolig spennende å følge de elektriske
lanseringene på Genève-messen, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i
Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

‒ Ladbare GLA, og ikke minst oppgraderte E-Klasse plug-in hybrid med firehjulsdrift, er som skapt for Norge, legger han til.

AMG-versjon av GLA

I tillegg til EQA og en ladbar GLA, har Mercedes også en
virkelig stjerne på gang rundt de mer høyreiste kompaktmodellene.

En Mercedes-AMG GLA 45 S.

Dette er altså sjefen blant de høyreiste Mercedes-bilene, og
er utstyrt med alle de tingene som alle de andre kompakte AMG-modellene som er
blitt avduket den siste tiden byr på.

Ytelsesmessig byr Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+ på 387 hk og 480 Nm som sørger for at 0-100 km/t går unna på 4,4 sekunder, mens den enda sterkere Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ har 421 hk og 500 Nm og gjør sprinten på 4,3 sekunder.

Begge to har en 2-liters turbomotor og en 8-trinns automatkasse.

Slik ser den sterke GLA-modellen ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter