Mercedes og Stellantis satser på banebrytende batterier

Gigantene Daimler og Stellantis slår følge med Nissan i en fornyet satsting på neste generasjons batterier for elbiler.


En av grunnen til at Toyota har havnet litt bakpå når det kommer til elbiler, er batteriene. De mente nemlig at dagens litium-ion-batterier ikke var spesielt godt egnet for å lage effektive elbiler, og de vet jo hva dette handler om.

For Toyota var nemlig den første som kom med en masseprodusert hybrid, Prius, og slike biler er som kjent også utstyrt med et lite li-ion-batteri som driver en elektrisk drivenhet.

-->
De mente at faststoff-batterier var langt bedre egnet, og dro fram fem fordeler kontra de flytende typene som man også finner i ting som mobiltelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner:

De blir ikke varme, kan lagre mer energi i gitte volumer, kan lades opp raskere, er mulig å produseres i forskjellige former og er ikke like antennelig.

Allerede i 2012 viste Toyota fram en prototype av et slikt batteri, men understreket på samme tid at slike kommersielle batterier var minst 10 år unna.

Siden har Toyota jobbet med å utvikle faststoff-batterier, men de har også skjønt at de ikke kan sitte på elbil-gjerdet helt fram til disse er klare. Så de har på gang sin første elbilmodell, bZ4x, utstyrt med et li-ion-batteri.

Det er selvsagt ikke bare Toyota som har sett fordelene med faststoff-batterier, som heller ikke trenger like mange sårbare materialer som li-ion. Og det er som kjent viktig når produsentene skal bli enda mer bærekraftig.

Ford og BMW har blant annet inngått et samarbeid med amerikanske Solid Power, og målet er å ha på plass faststoff-batterier på pilotnivå allerede neste år.

Daimler på sin side har faktisk allerede et kjøretøy med slike batterier. I fjor høst presenterte de en ny utgave av elbussen eCitaro, og denne er også mulig å få med faststoff-batterier.

Ifølge den tyske produsenten byr denne på en energitetthet som er 25 prosent bedre enn neste generasjon av litium-ion-batteriene, og resultatet er at eCitaro G kan by på voldsomme 441 kWh mot 396 kWh i de utgavene med li-ion-batterier.

En annen tungvekter, iallfall når det kommer til elbiler, er Nissan. De førte nemlig an i overgangen til helelektriske biler med Leaf som var den første masseproduserte sådanne, og de har akkurat offentliggjort en ny plan kalt Nissan Ambition 2030.

I tillegg til 15 nye elbilmodeller sier også den planen en ytterligere satsting på faststoff-batterier, og målet er at de skal ha klar den første elbilen med slike batterier i 2028.

Nå melder Daimler og Stellantis at de også fornyer satstingen på faststoff-batteriene. Og her snakker vi altså om de to eierne bak merker som Mercedes, Smart, Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Opel og Peugeot, så dette kan få store konsekvenser for potensielt veldig mange modeller.

De to gigantene går nå inn i en amerikansk konkurrent av Solid Power, Factorial Energy, som startet med å utvikle faststoff-batterier for seks år siden.

‒ Ved å akselerere vår Mercedes-Benz-strategi mot «Electric Only», har vi satt kursen for en helelektrisk framtid. Vi vil også spille en ledende rolle innen batteriteknologi, sier styremedlem i både Daimler og Mercedes, Markus Schäfer.

‒ Med Factorial som vår nye partner tar vi forskning og utvikling innen lovende solid-state-batterier (faststoff-batterier) til neste nivå. Så vi investerer et høyt tosifret millionbeløp (i dollar) i Factorial.

Mercedes vil dermed kombinere sin egen ekspertise innen batteriutvikling og kjøretøyintegrasjon med den som Factorial kan by på innen faststoff-segmentet.

‒ Den kontinuerlige utviklingen av innovative batteriteknologier vil gjøre elektrisk mobilitet enda mer attraktiv for våre kunder, slår Schäfer fast.

På samme tid rykker også Stellantis inn i Factorial, uten at de vil si konkret hvor mye de investerer.

‒ Vår investering i Factorial og andre høyt anerkjente batteripartnere øker tempoet og smidigheten som trengs for å tilby banebrytende teknologi for elbilporteføljen vår, sier Stellantis administrerende direktør, Carlos Tavares.

‒ Initiativer som disse vil korte ned tiden for markedslansering og gi en mer kostnadseffektiv overgang til solid-state-teknologi.

Factorial byr bokstavelig talt opp til fest. En syre-fest. For teknologien de utvikler heter nemlig Factorial Electrolyte System Technology, og da blir forkortelsen rett og slett FEST.  

Dette blir veldig teknisk, men vi lar dem uansett forklare hva dette går ut på.

«Her utnyttes et proprietært solid elektrolyttmateriale som muliggjør sikker og pålitelig celleytelse med høyspennings- og høykapasitetselektroder som har blitt skalert i 40Ah-celler som yter ved romtemperatur. FEST er sikrere enn konvensjonell litium-ion-teknologi, utvider rekkevidden og er drop-in-kompatibel for enkel integrering i eksisterende produksjonsinfrastruktur for litium-ion-batterier.»

Oversatt: FEST-batterier kan erstatte li-ion-pakker ganske så enkelt, og gir både bedre rekkevidder og raskere lading.

Så får vi se når Toyota dukker opp med sine faststoff-batterier, for de hadde åpenbart et poeng da de viste fram sitt faststoff-batteri tilbake i 2012.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter