Mercedes med en drøss av nye elbiler i 2021

Mercedes EQC er en av de mest populære nybilene i Norge, og allerede i 2021 får den selskap av seks helt nye elbilmodeller i EQ-serien.


Det er mulig Mercedes har gløttet på salgstallene til EQC i Norge, for de har bestemt seg for en ganske så vanvittig elbilsatsing som vi skal se resultatet av allerede i nær framtid.

EQC brøyter altså den elektriske veien for stjernemerket, og etter flere års utvikling og testing ble den lansert i sommer. Og for å understreke hvor viktig Norge er for denne og den kommende EQ-serien ble like godt den internasjonale pressetestingen lagt til det europeiske episenteret for elbiler.

-->
Norske forbrukere har da også svart med å sende den helelektriske bilmodellen i C-klasse-størrelse rett inn på bestselgerlisten, og etter årets ni første måneder er den allerede Norges 7. mest populære nybil.

Men, selv om EQC er en moderne elbil helt på høyde med alle andre elbiler, er den sammen med flerbruksbilen EQV førstemann ut og en slags testklut. Det betyr at det allerede neste år er en ny generasjon elbiler fra tyskerne.

Mercedes har altså bygd videre på kunnskapen fra EQC, og resultatet er en helt ny elektrisk plattform kalt EVA. Dette står for Electric Vehicle Architectue, og byr på en fleksibel arkitektur som danner grunnlaget for et ras av nye elbiler i tiden framover.

Denne spesialutviklede arkitekturen er skalerbar i alle aspekter, noe som betyr at plattformen kan brukes på tvers av modellserier ‒ uansett lengde, bredde og høyde. Det modulære designet gjør at arkitekturen også håndterer alle typer systemkomponenter, inkludert batteriene.

Dette bidrar til at Mercedes ganske enkelt kan bygge alle typer elbiler, og som vi vet har merket allerede modeller i alle klasser.

Resultatet får vi se allerede til neste år, for da ruller de seks nye elbilmodeller ut til oss.

Dette inkluderer flaggskipet EQS, og sedanutgaven får også selskap av en SUV-basert versjon i 2021. For disse to har Mercedes selvsagt utnyttet alt EVA byr på, både når det kommer til teknologi og drivsystem. Mercedes opplyser at EQS vil komme med rekkevidder helt opp i 700 kilometer, men holder ellers kortene tett om brystet rundt det kommende elektriske flaggskipet.

Men for de fleste norske Mercedes-kundene er EQA enda mer aktuell, og denne er heller ikke så langt unna. Utviklingen av den mest kompakte modellen i EQ-serien nærmer seg sluttfasen, og går alt som planlagt er den i produksjon før årsskiftet.

Det betyr at Norge, selvsagt prioritert, kan få sine første EQA-biler allerede tidlig neste år.

Heller ikke de som helst vil ha en elbil i siktet midt mellom EQA og EQS trenger å vente veldig lenge. Mercedes har nemlig på gang en EQE, og i likhet med EQS er det også en SUV-versjon av EQE på gang.

Og ja, nevnte vi at det også kommer en EQB?

Det betyr altså seks nye EQ-modeller bare i 2021; EQA, EQB, EQE, EQE SUV, EQS og EQS SUV.

EQ-familien vil dermed gå fra to i dag til åtte i løpet av 2021, men det er faktisk enda mer på gang.

‒ EQC har vært en enestående og unik suksesshistorie for Mercedes-Benz i Norge, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

‒ Med helelektriske modeller på vei i alle segmenter ligger alt til rette for å bygge videre på dette. Når vi samtidig vet at det er bekreftet elbiler fra AMG og Maybach, og en elektrisk variant av legenden G-Klasse er det grunn til å være optimistisk på vegne av norske kunder, sier sjefen som bør gjøre seg klar for et svært travelt år.  

Under kan du se flere bilder av flaggskipet EQS under testing, og Mercedes har hatt nok av tid til å knipse bilder av de kamuflerte modellene. EQS er nemlig testet i mer enn 2 millioner kilometer, fra Sør-Afrika i sør til Nord-Sverige i nord.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter