Mercedes W113 er utvilsomt noe av det beste som har rullet ut av Stuttgart, og noen har, selvsagt, tatt den spektakulære Pagoda og gjort den om til elbil.
Det har selvsagt vært noen flotte modeller med stjernemerket på panseret opp gjennom historien, og den som førte an var selvsagt selveste 300 SL «Gullwing» coupé og 190 SL. Men da må vi tilbake til 1950-tallet.
Skulle Mercedes utfordre merker som Ferrari, Jaguar og Aston Martin tiåret etter, måtte de komme opp med noe nytt. Og, heldigvis, fulgte de delvis løypa som forgjengerne hadde kjørt opp, og kunne vise fram en moderne utfordrer til sportsbiler som E-Type og DB5 under Genève Motor Show i 1963.
-->
Mer eksakt var dette serien W113, og den aller første versjonen var 230 SL. Etter hvert kom det også en 250 SL, og til slutt en 280 SL som ble produsert fram til 1971 og ble da etterfulgt av den kjente R107-serien.
De nye linjene til W113 fanget tidsånden på 60-tallet perfekt, og var en så god bil at formel 1-legender som Juan Manuel Fangio og Stirling Moss selv kjørte rundt i slike biler. Ja, vel og merke på fritiden.
Bilen har tålt tidens tall veldig godt, og det har bare vært et tidsspørsmål før noen kastet seg over W113 og laget den som en elbil i disse retro-tidene vi er inne i.
Og det har britiske Everrati og Hilton & Moss gjort.
Everrati ble grunnlagt så sent som i 2019, og i strategiplanen står det at de skal restaurere gamle ikoner og gi dem elmotorer. De har til nå kommet med elektriske versjoner av biler som Porsche 911 (964), Land Rover (serie IIA) og Ford GT40, så de har virkelig stått på.
Hilton & Moss har sprunget ut av den store Hilton-gruppen etablert på 1980-tallet, og her er det også restaurering av gamle biler som gjelder. Det gjør de så bra at de har vunnet en rekke concours d'elegance-priser, så disse folkene vet hva de driver med.
Sammen skal de to altså tilby Mercedes-Benz W113 SL «Pagoda» med et elektrisk drivverk.
Som vanlig når det gjelder slike restaureringer blir bilene strippet helt ned til et bart chassis, og deretter bygd opp slik at den er klar for bruk i flere tiår framover.
Målet er å bruke så mange originale deler som mulig, og selvsagt beholde sjelen som en bil som Pagoda har. Sluttresultatet skal ubeskjedent nok bli en «mer perfekt bil enn den dagen den opprinnelig forlot fabrikken», som de selv sier.
‒ Etter å ha utviklet 40 års kunnskap med Mercedes-Benz-biler, er vi stolte av å gi en autentisk følelse bak rattet. Everratis elbil-teknologi og konstruksjon tilfører denne opplevelsen en annen spennende dimensjon, og vi er glade for å ha muligheten til å tilby vår kombinerte ekspertise til kunder som søker en stilig og spennende klassisk motoropplevelse, sier sjef for Hilton-gruppen, Peter Hilton.
Rent teknisk får den elektriske versjonen en elmotor med 180 hestekrefter, den klarer 0-96,5 km/t på respektable 7,0 sekunder og har en rekkevidde på +257 kilometer.
Prisen? Jo, bilen starter på 295.000 pund, så billig er den ikke.
Men vakker er den helt klart. Se selv, for her er bilder av elbilen Mercedes W113 «Pagoda»:
Les også: