Mercedes’ kundemagnet blir ny


I fjor oppdaterte Mercedes A-klassen, og nå har tiden kommet til en annen kundemagnet ‒ CLA Coupé.

‒ CLA Coupé har vist seg å være vår viktigste modell for å nå ut til nye kunder. Med en attraktiv pris, fokus på design og en rekke teknologiske nyvinninger på plass er vi sikre på at den nye modellen vil akselerere denne trenden, sier Audun Hermansen, PR- og Informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Modellen er viktig, for Mercedes oppdaget raskt at de klarte å trekke til seg nye kunder med CLA Coupé.

Da de introduserte den i USA tilbake i 2013 som den første kompakte Mercedes i det markedet, kom det mange nye kunder til. Faktisk kom mer enn to tredjedeler av kundene fra konkurrende merker, og i snitt er CLA-kundene ti år yngre enn de som vanligvis kjøper en Mercedes.

I Europa er også kundekretsen blant de yngste som kjøper Mercedes, og halvparten av kundene som har kjøpt en CLA Coupé har kommet fra en konkurrent.

Ikke minst er det viktig for tyskerne at hele 75 prosent av de som har kjørt en CLA Coupé eller Shooting Brake tidligere også velger Mercedes når de bytter bil.

Det er altså en svært viktig modell for Mercedes, og ikke overraskende er den nye modellen proppfull av nyheter ‒ akkurat som nye A-klasse.

En coupé, også en med fire dører, bør helst ha elegante linjer, og du kan jo selv bedømme om Mercedes har lyktes med det ved å ta en titt på denne videoen:

https://youtu.be/ZeKC2myhQf8

Stikkord er aerodynamikk, en aggressiv trapesformet grill, hellende lykter og markante «powerdomes». Bak har den todelte og smale lykter som kan sammenlignes med den langt mer kostbare CLS-modellen.

Den nye CLA Coupé har i tillegg vokst i alle retninger, også sporvidden. Den er 4,8 centimeter lenger og 5,3 centimeter bredere enn forgjengeren, mens akselavstanden har økt med 3,0 centimeter.

Som vi kan se av videoen er innsiden moderne så det holder, og her er stikkordene doble frittstående skjermer, bakbelyste luftventiler, ambient lighting og et nytt ratt.

Med A-klasse tok også Mercedes teknologi fra selveste S-klasse inn i de minste utgavene, noe de også gjør med nye CLA.

Vi snakker selvsagt om MBUX-systemet, denne smarte multimedialøsningen. Mercedes har flikket videre på denne, og systemet i CLA Coupé forstår langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere. Den blir også den første kompaktmodellen som får bevegelsessensorer i speilhuset.

Det er mulig å tilpasse skjerminnhold individuelt, og systemet kan til og med skille mellom førerens og passasjerens ønsker og vet eksempelvis hvilket sete som eventuelt skal starte massasjefunksjonen.

Dette sørger den nye interiørassistenten for.

«En unik egenskap ved interiørassistenten er favorittfunksjonen. Den er tilgjengelig ved å holde hånden over midtkonsollen med pekefinger og langfinger spredt i en V-form. På denne måten kan enhver kommando som styres via MBUX lagres for enkel tilgang. En typisk favorittkommando er «kjør hjem» hvorpå systemet automatisk aktiverer navigasjonssystemet med sikte på en predefinert destinasjon», heter det fra Mercedes.

En annen teknologinyhet Mercedes introduserer i CLA Coupé er en ny type komfortkontroll som kobler sammen klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Føreren kan selv bestemme velværeoppsettet ut fra humør og behov, og på toppen av dette har de laget en spesiell løsning sammen med smartklokkeprodusenten Garmin.

Om du har en slik klokke vil «Energizing Coach» komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

Også CLA Coupé arver sikkerhetsassistenter fra S-klasse, og mer datakraft og bedre sensorer kan den nå «se» opptil 500 meter framover. Bilen kan også kjøre semiautonomt i kø og på motorvei, og systemet bruker kart- og navigasjonsdata for å hjelpe til i diverse situasjoner ‒ som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Andre ting som nødbrems og filassistent er selvsagt standard, mens de tilbyr LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder som justerer seg automatisk som ekstrautstyr.

Så hva med motoren?

Vi vet ikke hva de kommer med, foruten den modellen som blir vist fram i Las Vegas nå. Den er utstyrt med 4-sylindret bensinmotor på 225 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm koblet sammen med en 7G-DCT dual-clutch girkasse.

Mercedes Norge opplyser at til markedslanseringen i mai vil det være et bredt spekter av diesel- og bensinmotorer tilgjengelig, inkludert 4Matic-firehjulsdrift.

Norske priser er heller ikke klare, men om vi tar utgangspunktet i dagens CLA Coupé så starter den billigste versjonen på 430.000 kroner.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter