Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter å ha passert 1.200 kilometer. Det er ny effektiv-rekord.
Nå er det ikke et stort sjokk at elbil-visjonen til stjernemerket ruller veldig langt, for Mercedes har allerede vist hva Vision EQXX er i stand til.
I vår testet de nemlig bilen i vanlig trafikk, og forbruket endte godt under 10 kWh/100 km. Et 10 kWh forbruk og et batteri som rommer 100 kWh betyr en rekkevidde på 1.000 kilometer.
-->
I april testet altså tyskerne ut Vision EQXX, og det var alt annet enn perfekte forhold.
Turen gikk fra hovedkvarteret i Sindelfingen til den franske rivieraen, og det inkluderte en tur innom de sveitsiske alpene og på Autobahnen med sine høye fartsgrenser. Temperaturen var heller ikke ideell, mellom 3 og 18 grader.
Likevel klarte konseptet å fullføre turen ned til Cassis i løpet av 12 timer gjennom en snittfart på 87,4 km/t, og da hadde de tilbakelagt 1.008 kilometer. Og det beste? Batteriet hadde 15 prosent strøm igjen.
De visste altså at det bor mer i Vision EQXX, og nå har de testet hvor mye.
Denne gang handlet det om å kjøre fra Stuttgart til ærverdige Silverstone, hvor blant annet den neste formel 1-runden skal kjøres neste helg.
Vision EQXX krysset den franske grensen nær Strasbourg og cruiset deretter over Nord-Frankrike i motorveihastigheter til Calais, hvor Eurotunnelen ventet. Videre kjørte den M25 rundt London før den satte kurs for i Brackley. Der holder nemlig Mercedes AMG F1-laget til, og dermed fikk ekspertene som har vært med og utviklet drivlinjen hilse på bilen.
Deretter bar det rett ned til Silverstone, hvor formel E-verdensmester Nyck de Vries ventet. Nederlenderen, som kjører for Mercedes-EQ Formel E-teamet, luftet den aerodynamiske elbilen rundt Silverstone i hastigheter opp i 140 km/t, og fullførte 11 runder. Da overlot han rattet til Adam Allsopp hos Mercedes-AMG HPP, som fullførte en runde før det var helt slutt.
Heller ikke under denne kjøreturen var det perfekte forhold. Mercedes melder opp mot 30 grader, og det var også mye trafikk både ute av Stuttgart og i Sørøst-England. Turen tok 14,5 timer, mens klimaanlegget sto på i rundt 8 timer. Ifølge Mercedes hadde ikke det så veldig mye å si for rekkevidden.
Dette er dataen:
Start: Stuttgart Untertürkheim, 21. juni kl. 08:15
Mål: Silverstone, 22. juni kl. 18:02
Reiserute: Untertürkheim, Reims, Calais, Brackley
Distanse: 1.202 kilometer
Total kjøretid over to dager: 14 timer og 30 minutt
Snitthastighet: 83 km/t
Maks fart: 140 km/t
Snittforbruk: 8,3 kWh per 100 km
Nyck de Vries smilte selvsagt om kapp med sola etter å ha fått prøvd rekordbilen på Silverstone.
‒ Vision EQXX var en sann nytelse å kjøre. Jeg vet hva dette teamet er i stand til, og det var en virkelig ære å kjøre en så fantastisk bil på en så historisk bane, sa de Vries, og la til med et smil:
‒ Og jeg kan fortelle deg at interiøret definitivt er mye mer luksuriøs enn cockpiten til en Formel E-bil.
Og det aller beste?
Mercedes skal fortsette å utvikle mange av teknologiene funnet i Vision EQXX for bruk i elbiler som skal inn i serieproduksjon, og med forbruk under 10 kWh/100 km bør ordet «rekkevidde-angst» endelig kunne pensjoneres.
Mercedes Vision EQXX har en luftmotstand på ganske sjuke 0,17 Cd, har 241 hk, er 4,98 meter lang og veier kun 1.755 kilo.
Her er bilder fra rekordturen:
Les også: