Hjem / Nyheter / Mercedes lanserer unik hybrid
Dette er en skikkelig grønn bastard. (Alle foto: Daimler)
Dette er en skikkelig grønn bastard. (Alle foto: Daimler)

Mercedes lanserer unik hybrid

Mercedes er endelig klar til å lansere den unike ladbare hybridmodellen GLC F-Cell.

Den ultimate nullutslipps-modellen som er en søster av den kommende elbilen EQC har vært kjent en stund, men tyskerne har tatt seg god tid med utviklingen. Nå har de imidlertid kommet så langt at modellen er klar for å lanseres.

Annonse

GLC F-Cell er altså en hydrogenbil. Ja, og en elbil. Altså litt av de to delene som i dag dekker nullutslippsmarkedet, og blir dermed en ganske så unik ladbar hybridmodell. En skikkelig miljøvennlig bastard.

Altså er den en litt sånn vinn-vinn-greie om man har på seg de grønne brillene.

Bilen ble vist fram under fjorårets Frankfurt Motor Show, og har i tillegg til det elektriske drivverket og batteripakken også to hydrogentanker i karbonfiber som kan lagre til 4,4 kilo hydrogen. Dette gjør at den triller 437 kilometer ifølge NEDC-standarden på hydrogen, og rundt 50 kilometer på strøm.

Fordelen med dette er at man slipper ladekabler og ladetiden. Å fylle hydrogen på tankene går omtrent like fort som å fylle bensin, og Mercedes stipulerer dette til tre minutter.

Annonse

SUV-modellen kan selv svitsje om hva den skal kjøre på, men det er også mulig for føreren å bestemme dette. Mercedes introduserer nemlig fire forskjellige moduser med GLC F-Cell:

Hyrbid: Bilen bruker energi fra begge kildene. Krafttoppene håndteres av batteriet, mens brenselscellen kjører i en optimal rekkevidde-modus.

F-Cell: Batterinivået holder seg stabilt, og kun hydrogen blir brukt. Dette er gunstig om den kjøres over lengre distanser.

Batteri: Bilen kjøres som en ren elbil, og brenselscellen er inaktiv. Dette er ideelt for korte turer.

Lading: Nå prioriteres det å lade opp batteriet, eksempelvis for å nå maksimal total rekkevidde framfor å fylle opp hydrogen eller å skape kraftreserver.

Under alle fire modusene har bilen også regenerering av kraft, slik at for eksempel bremsekraft blir overført til batteriet.

I første omgang fokuserer Mercedes på det tyske markedet, og vil til å begynne med levere GLC F-Cell til utvalgte selskaper i byer med hydrogenstasjoner. Litt ut i 2019 åpner de også for generelt salg i Tyskland, men sier foreløpig ikke noe om det internasjonale markedet.

Tyskland har den samme utfordringen som Norge med få hydrogenstasjoner, men det bygges sakte men sikkert ut nye stasjoner. Daimler er med i Hydrogen Mobility Europe (H2ME) som skal bygge en motorvei av H2-stasjoner akkurat som Ionity skal med hurtigladestasjoner.

H2ME har foreløpig åpnet 52 stasjoner i Tyskland, og planen er et nettverk av stasjoner i Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Skandinavia. Målet er hydrogenstasjoner over hele Europa.

I Norge er det for tiden fire hydrogenstasjoner for veitrafikk, og ifølge hydrogen.no er det planlagt ytterligere seks stasjoner innen 2020.

Mercedes er godt kjent med hydrogenbiler, og har utviklet slike i over 30 år.

I 1994 lanserte de den første kommersielle, en bil kalt NECAR 1. Siden den gang har de kommet med flere modeller, inkludert B-klasse F-Cell, og totalt har hydrogenbilene til Mercedes tilbakelagt over 18 millioner kilometer.

Per i dag er det kun to hydrogenmodeller å få tak i her hjemme, Hyundai Nexo og Toyota Mirai.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *