‒ Med de oppgraderte EQA og EQB får kompaktklassen til Mercedes-Benz den samme luksuriøse følelsen som de større EQ-modellene allerede tilbyr, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz i Bertel O. Steen.
‒ Med rekkevidde helt opp til 560 kilometer for EQA 250+ og mulighet for tilhengerfeste på 5-seterversjonen av EQB, er dette bilmodeller som vi håper vil treffe godt i det norske markedet.
-->
Begge de to minste EQ-modellene ble introdusert i 2021, men det går altså så unna i bilverden at Mercedes allerede nå gir de et løft. Det kan man raskt se bare ved å titte på bilene.
For på grillen får de en nydesignet sort paneloverflate med stjernemønster, og et lysbånd forbinder kjørelysene til frontlyktene og en ny støtfanger skal understreke den brede fronten.
Klatrer man inn i førersetet kan man se en ny generasjon ratt med berøringskontroller, og i tillegg er det mulig å få listverket Brown lime open-pore wood, Mercedes-Benz pattern og Mercedes-Benz pattern med bakgrunnsbelysning, forklarer Mercedes.
De minste elbilene er ikke bortskjemte med veldig lang rekkevidde, men oppgraderte EQA har lyst til å gjøre noe med dette. Her snuser altså den nye utgaven 250+ på 500 kilometer, og dette har tyskerne fått til blant annet gjennom enda mer aerodynamikk og nye dekk.
Og det er flere gode nyheter. Om man vil maksimere rekkevidden er det også mulig å slå av eller begrense ting som skjerm og klimaanlegg.
Men uansett rekkevidde må elbilene lades, og tyskerne baner nå vei for Plug & Charge. Her vil ladeprosessen starte automatisk når kabelen er koblet til en offentlig lader, og bilen og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen. Her må dog kunden har aktivert Plug & Charge-tjenesten gjennom Mercedes me.
En annen nyhet er et oppdatert MBUX-system, og her kan utseende på skjermene tilpasses med tre visningsstiler (diskret/sporty/klassisk) og tre moduser (navigasjon/assistanse/service). Også den midstilte berøringsskjermen er nå en del av standardutstyret.
Også presentasjonen av ladefunksjonene i MBUX er forbedret, og ved å aktivere nettjenester i Mercedes me-appen skal også den intelligente stemmeassistenten bli enda bedre.
Lydanlegget har også fått seg et løft for de bilene med et Burmester-surroundsystem, og denne baner også vei for glassklare toner med Dolby Atmos.
Til slutt har også Mercedes flikket på kjøreassistentene, og her er det blant annet en forbedret sensorteknologi som inkluderer et nytt mono-multifunksjonskamera og et nytt ryggekamera, forklarer stjernemerket.
Dette skal også føre til et enda bedre parkeringssystem for de to bilene.
Myrhaug nevnte altså at EQB med fem seter også kan utstyres med hengerfeste, og her er maksimal hengervekt enten 750 kilo for utgaven med forhjulsdrift og 1.700 kilo for den med firehjulsdrift gjennom 4Matic-løsningen.
Nye Mercedes-Benz EQA og EQB får salgsstart og norske priser mot slutten av året, og ventet inn til Norge i løpet av våren 2024. Her er fakta og flere bilder av de to oppgraderte EQ-bilene.
Mercedes EQA: Mercedes EQB: Les også: