- Annonse -
HjemNyheterEn Ferrari 812 med 866 hk

En Ferrari 812 med 866 hk

Ikke at bilen strengt tatt trenger det, men Novitec har uansett kastet seg over en Ferrari 812 Competizione og gjort den enda litt sintere.

Ferrari kunne tilbake i 2017 presentere arvtakeren til F12, denne superbilen som hadde blitt hyllet både for sin motor og sine kjøreegenskaper.

- Annonse -

Arvtakeren het 812, og bare så folk skulle være klar over hva dette var slags bil, la de like godt til Superfast i navnet. Ikke at det er så rart, 812 Superfast har 800 hk som den kan øse av.

Siden har den steilende hingsten kommet med flere utgaver, og mens 812 GTS er den toppløse søsteren er 812 Competizione er mer banefokusert utgave med hele 830 gamper i motorrommet.

Som vanlig med litt mer spesielle Ferrari-utgaver har italienerne satt en øvre grense, og det er 999 eksemplarer av 812 Competizione og ytterligere 599 biler av den toppløse 812 Competizione A.

En av disse har tunerne hos Novitec fått fatt i, for de kan nå presentere en enda litt råere utgave av den potente hingsten. Og det lover særdeles godt.

- Annonse -

For 812 Competizione er den sportsligste gatelovlige med frontplassert motor fra Ferrari, og Ferrari-ekspertene Novitec kan selvsagt ikke la en slik mulighet gå fra seg.

For ifølge selskapet kan aldri en sportsbil få nok kraft, og har laget seg et nytt eksosanlegg, selvsagt også mulig å få med gullbelegg, som hever kreftene til den 6.5-liters V12-motoren ytterligere. Mer eksakt til 637 kW, eller som vi er mer kjent med ‒ 866 hestekrefter. Dreiemomentet lyder for øvrig på 711 Nm.

Motoren i seg selv er uberørt, men så har da også Ferraris motorer stukket av med en haug av priser de siste ti årene ‒ så man tuller ikke altfor mye med noe som er perfekt.

Men ekte tunere gjør selvsagt mer enn bare å trimme bilene, så Novitec har satt på noen nye hi-tech smidde felger laget av amerikanske Vossen. Her er det 21-tommers foran og 22-tommers bak, noe som ifølge Novitec framhever kileformen til bilen ytterligere.

- Annonse -

Dette har igjen ført til at de har justert fjærene slik at tyngdepunktet er senket, men det er også senkefjærer. Jepp, her er det mulig å heve karosseriet på forakselen med 40 millimeter ved å trykke på en knapp. Så norske veier med en masse hull og fartsdumper bør gå som en lek med en Ferrari 812 Competizione signert Novitec.

Og ja, glemmer du at du hevet fronten er ikke det noe krise. Bilen justerer seg til normal kjørehøyde automatisk når den når 80 km/t.

Som vanlig når Novitec kaster seg over Ferrari-biler gir de også innsiden et løft, så her er det både nytt design og nye farger. Og selvsagt kan man velge mellom ulike materialer som lær, Alcantara og karbon.

Resultatet av alt dette er en bil som kan se slik ut:

Du ser ikke det på bildet over, men som du kan se av bildene helt nederst stikker det ut to enorme enderør på hver side bakerst. Faktisk har disse en diameter på 120 mm, og matcher den imponerende bakre diffusoren. Det bør varsle alle som ligger bak denne bilen at de kanskje bare bør bli liggende der.

Det nye eksosanlegget slanker vekten og øker kraften med 36 hk, og bilen yter 866 hk ved 9.200 r/min og 711 Nm leveres ved 6.950 r/min. Ikke verst for en bil som veier under 1.500 kilo.

De spesielle felgene er utstyrt med dekk i størrelsen 275/30 ZR 21 foran og 335/25 ZR 22 bak, og Novitec understreker at disse ikke bare er tilgjengelig i sort. Vossen kan by på mer enn 70 forskjellige farger, og ulike overflatefinisher fra børstet til speilpolert.

Nå er det en liten festbrems foruten eventuell pris, som Novitec for øvrig ikke opplyser.

Ferrari har solgt alle eksemplarene de skal lage av 812 Competizione, så du må allerede eie en slik om du drømmer om en Novitec-utgave. Og så må du tenke at en original utgave ikke er godt nok, så det kan jo også være en utfordring for Novitec.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her