Volvo Norge har vist fram EX30 for norsk presse. (Fotos: Bil24)

Volvos storselger med Norges-debut

To og en halv måned etter at den fikk sin globale debut, har Volvo EX30 endelig funnet veien til Norge.


Hjemme i Sverige står selvsagt Volvo-merket steinstøtt i nybilsalget, selv om merket nå møter historisk stor motstand fra merker som Volkswagen og Tesla. Etter årets sju første måneder er det nemlig Tesla Model Y som er den mest populære nybilen i Sverige med 8.901 biler, mot 6.660 registreringer for Volvo XC40.

Over i merkeskampen gir Volkswagen nå Volvo overraskede stor kamp, og etter årets sju første måneder står det 22.173 - 17.160 i svenskenes favør. Så Volvo har fortsatt hegemoniet, men må nå titte seg i bakspeilet.

Også i Norge har Volvo et godt tak på bilkundene, men i overgangen til elbiler hardner som kjent også kampen om disse til. Volvo er så langt i år det 4. mest registrerte nybilmerket, mens XC40 som også er tilgjengelig som en ren elbil er den 3. mest populære nybilen etter årets sju første måneder.

Men det kan selvsagt bli bedre, og her kommer EX30 inn. For dette blir den minste bilen til Volvo, og som EX-forkortelsen viser er dette en ren elbil.

Den ganske kompakte SUV-modellen fikk sin globale debut i begynnelsen av juni, og da åpnet også Volvo slusene for bestillinger. Og Norge fornekter seg ikke, for vi er ifølge Volvo helt i verdenstoppen når det kommer til reservasjoner av EX30. Det er kanskje ikke så rart.

Dette er nemlig en ganske så rimelig elbil som starter på drøyt 320.000 kroner, og ikke la deg lure av størrelsen. For utgaven Twin Motor Performance er faktisk den raskeste i familien, og med 428 hestekrefter suser denne opp til 100 km/t på 3,6 sekunder.

Den nye modellen har nå fått sin Norges-debut, og skal videre ut på en aldri så liten turné rundt om i landet de neste ukene. Det betyr også at norsk presse har fått sett på den.

EX30 er som navnet hinter om en kompakt bil med plass til fem personer, men med en lengde på 4,23 meter er det selvsagt begrenset med plass ‒ iallfall om det skal sitte fem voksne i bilen. Den korteste modellen er Volvo C40 med en lengde på 4,43 meter, så EX30 er altså ganske mye kortere. XC40 er for øvrig 4,44 meter i lengden.

Videre er EX30 1,55 meter høy og 1,83 meter bred uten speil, mens akselavstanden er på 2,65 meter. Vi prøvde fire voksne på innsiden, alle over 1,80 meter på strømpelesten, og da ble det fort litt trangt ‒ iallfall om vi skulle tatt oss en langtur. Men to foran og barn bak bør ikke være noe problem, og høyden bød heller ikke på noen utfordringer i bilen med et stort panoramatak. Faktisk var den overraskende god.

Bilen har også en liten frunk foran, et bagasjerom på 318 liter og er mulig å få både med hengerfeste og takstativ.

Ellers kommer bilen i tre utstyrsnivåer, Core, Plus og Ultra, og som man forventer fra Volvo, inkluderer EX30 seter som bør gjøre en langtur ganske så behagelig. Selv baksetene virket ganske så behagelig under den korte prøvesittingen.

Det fikk vi altså anledning til da Volvo Norge avduket den kommende EX30 midt i Oslo sentrum, og kanskje passende nok bare et steinkast unna Slottet. Og som vi kan se var det nok av nysgjerrige journalister, og det er jo bra.

Volvo inkludert den norske avdelingen har altså store forventinger til EX30 med en gunstig inngangspris, og denne går opp til drøyt 450.000 kroner for den mest eksklusive utgaven med mye utstyr. Om man velger alt av utstyr vil nok sluttprisen nærme seg en halv million kroner for denne.

Ettersom bilen fortsatt ikke har gått inn i produksjon er ikke rekkeviddene hundre prosent klare, men Volvo estimerer at den som går lengst vil få en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer. De to dyreste versjonene, Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance, åpner for 153 kW ladefart, mens Single Motor åpner for 134 kW på lynladeren. Det er også mulig å få EX30 med en ombordlader på 22 kW.

Volvo har også et annet lite ess i ermet i tillegg til en hyggelig startpris, for de har nemlig på gang en litt røffere utgave. Slikes kalles som kjent på Volvo-språket for Cross Contry, og denne skal vises fram til høsten.

Men før den tid skal altså den vanlige utgaven av EX30 ut på en aldri så liten rundtur i Norge, og slik ser den bilen ut.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter