- Annonse -
HjemElbilerPininfarina med en særs spesiell elbil

Pininfarina med en særs spesiell elbil

Pininfarina fornekter seg ikke, og presenterer nå en særdeles oppsiktsvekkende elbil ‒ nemlig en såkalt barchetta.

Som kjent var Enzo Ferrari svært opptatt av motorsport, og selv etter at han startet opp med produksjon av gatebiler var racingen et svært viktig område. Og det er kanskje ikke så rart.

- Annonse -

For på 1950-tallet var det svært mange av de litt rikere som gjerne ville ha det litt moro ute på banen, og betalte mer enn gjerne for det. Enzo og Ferrari var ikke vonde å be, og lagde biler som var spesiallagd for de såkalt gentlemans-førerne.

En slik var 166-modellen introdusert i 1948, og det spesielle med utgaver som 166 S og 166 MM (navnet etter rallyløpet Mille Miglia) var at de manglet frontrute. Og det skulle gi de et litt snodig tilnavn.

For da Fiat-eier og mogulen Gianni Agnelli fikk øye på en Ferrari 166 MM under et motorshow, skal han ha uttalt «en barchetta». Det er italiensk for en liten motorbåt, for det var nettopp dette bilen minnet om. Siden ble uttrykket barchetta sittende.

Italienske Pininfarina, i dag eid av det indiske Mahindra-gruppen og med hovedsete i München, kan selvsagt alt om dette, og dunker nå til med en ekte barchetta-bil. Endog en helelektrisk sådan.

- Annonse -

Automobili Pininfarina er i dag et helelektrisk supermerke som allerede har lansert en av historiens desidert villeste gatebiler, nemlig Battista. Dette er et elektrisk kjøremonster med 1.900 hestekrefter og 2.340 Nm dreiemoment, og parkerer lett som bare det en Formel 1-bil på øvelsen 0-100 km/t. Denne går nemlig unna på under 2 sekunder for Battista.

Superbilen har også en ok rekkevidde gjennom et digert 120 kWh stort batteri, og WLTP-rekkevidden til hyperbilen er opplyst til 476 kilometer.

Denne følges nå opp med en ganske så oppsiktsvekkende elbil kalt B95, en toppløs hissig og elegant sak som ja, mangler en frontrute. Navnet er kanskje litt klønete, men har sin grunn. B står for Barchetta, mens 95 viser til at det 95 år siden Battista «Pinin» Farina grunnla selskapet i Torino.

Men det skjedde i 1930, så dermed vet vi også når B95 skal komme ‒ i 2025.

- Annonse -

‒ Dette er det mest spennende kapittelet i Automobili Pininfarina-historien så langt ‒ vi tar enda et stort skritt fremover. Introduksjonen av B95 er den tredje av tre essensielle byggeklosser denne sommeren for merket vår. Først introduserte vi Battista Edizione Nino Farina, en eksklusiv feiring av Pininfarinas racing-sønn – også den første Formel 1-verdensmesteren, sier administrerende direktør Paolo Dellacha.

‒ Lanseringen av designkonseptet Pura Vision låste opp en ny designfilosofi for alle fremtidige modeller fra vårt merke, på tvers av et spekter av forskjellige segmenter. Nå viser vår nye Barchetta hvordan disse designprinsippene kan brukes – med en retrofuturistisk visjon som kombinerer klassiske motorsporttemaer med de nyeste teknologiske nyvinningene, materialene og prosessene.

‒ B95 leverer kraften til Battista og skaper likevel en ny dimensjon av kjøreopplevelsen, og redefinerer selve kjøregleden. Det er den første av en ny type, et begjærsobjekt som introduserer spenningen ved eksepsjonell, elektrifisert ytelse i fantastisk åpen-topp-form.

Dette er en 2-seters roadster som har arvet drivverket fra Battista-modellen, noe som selvsagt ikke er veldig dumt. Det betyr nemlig de samme kreftene og det samme batteriet, og lading som åpner for raske 270 kW.

Og ja, en toppfart som må virke svært skummel i en åpen bil uten en frontrute, nemlig pluss 300 km/t.

Kreftene leveres til fire avhengige motorer, en knyttet til hvert hjul, og bilen har også såkalt dreiemoment-vektorering som fordeler kraften perfekt til hjulene avhengig av kjøresituasjonen.

Ja, Pininfarina B95 har til og med fem kjøremoduser for å utnytte dette fullt ut, og de heter Calma, Pura, Energica, Furiosa og Carattere.

Og så har vi altså det spesielle utvendige designet.

‒ Vår Pura-designfilosofi har renhet i hjertet, et kjennetegn på de tidløse designene til ikoniske kjøretøy fra Pininfarinas fortid, sier sjefdesigner Dave Amantea.

‒ Barchetta-silhuetten er umiddelbart gjenkjennelig, men det var vår jobb å gjøre den vakker. Blandingen av klassiske proporsjoner og utsøkte detaljer har tillatt oss å skape noe helt spesielt. Vi lar kundene drive en drøm med B95 – noe som definerer merket framover.

Foruten to ting, en pris som ikke er offentliggjort og det at B95 kun skal lages i 10 eksemplarer, virker det meste perfekt med bilen.

Og en ting er vi ganske sikre på. Både Enzo Ferrari og Gianni Agnelli hadde nikket godkjennende til en Pininfarina B95, for sjekk dette:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her