Endelig nærmer eCitan seg, og salget er åpnet og prisene satt. (Fotos: Mercedes)
Mercedes eCitan endelig klar for Norge
Det har snart gått to år siden Mercedes presenterte 2. generasjon Citan, og endelig er den med en e i navnet klar til å innta Norge. Ja, vi snakker om den helelektriske utgaven.
Da Mercedes kunne presentere den nye Citan basert på 3. generasjons Renault Kangoo i august 2021 lovte de også en helelektrisk versjon, men ting tar åpenbart tid.
Og ventetiden har muligens blitt enda lengre med tanke på det som skjedde allerede noen måneder etter lansering, for da ble nemlig Kangoo og Citan kåret til årets varebil i verden.
-->
Norske bilkjøpere er som kjent tålmodige, og venter gjerne i måneder og til og med år på en ny elbil. Og nå kan iallfall de som har ventet på Mercedes eCitan begynne å forberede seg, for Mercedes Norge åpner salget og melder den i horisonten.
‒ Med nye eCitan tilføyes ytterligere et elektrisk alternativ til Mercedes-Benz Nyttekjøretøy sin elektriske modellrekke der eVito og EQV allerede er på plass, i tillegg til den kommende nye eSprinter, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, hos Bertel O. Steen.
‒ Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et høyt nivå av standardutstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet.
Mercedes eCitan blir tilgjengelig i to lengder, hvor den kompakte versjonen har en lasteromslengde på 3,05 meter og den lange versjonen har en lengde på 3,41 meter. Det er også en lav lasteterskelhøyde på 57 centimeter, og bilen byr også på skyvedører og en topphengslet bakluke.
Det er dog mulig å bestille den med doble bakdører som kan låses i en 90-graders posisjon og svinges til siden med opptil 180 grader, opplyser Mercedes.
Den norske salgsdirektør nevnte teknologi fra personbilene, og eCitan kan lokke med det etter hvert berømte MBUX infotainment-systemet til stjernemerket. Dette inkluderer også stemmestyring og integrering av både Apple CarPlay og Android Auto, og åpner også for Live Traffic Information.
Varebilen byr også på en rekke førerassistenter som standard, slik som Attention Assist, Crosswind Assist og Hill Start Assist, og standardutstyret inkluderer ting som ryggekamera, cruiskontroll og Keyless-Go.
Men det er også mulig å få den med enda flere smarte hjelpere og utstyr.
I kjøreassistentpakken finner vi ting som Distronic adaptiv cruise control og Active Steering Assist, og de som velger tilhengerfeste kan også få bilen med tilhengerstabilisering.
Utvendig byr bilen på LED High Performance-lykter som ifølge tyskerne gir større sikkerhet i mørket grunnet en bredere lysfordeling, i tillegg til at det er en farge på lyset som ligner på dagslys. Disse kan også kombineres med en ganske smart fjernlysassistent.
Her er det et kamera installert bak frontruten, og over 40 km/t regulerer systemet lysfordelingen på best mulig måte. Om det oppdages møtende kjøretøy dimmes lysene, og dermed trenger ikke føreren å manuelt bytte mellom nærlys og fjernlys.
Varebilen har også lys- og regnsensor slik at både frontlyktene og vindusviskerne kan slås på automatisk avhengig av forholdene.
Men det store spørsmålet, foruten prisen og leveringen, er selvsagt rekkevidden.
Mercedes opplyser at eCitan er utstyrt med en motor på 122 hestekrefter som driver forhjulene, og her er dreiemomentet på 245 Nm.
Batteriet har en anvendbar kapasitet på 45 kWh som er plassert foran bakakselen, og rekkevidden er opplyst til 284 kilometer. Ladingen befinner seg heller ikke helt på personbilnivået.
Mercedes eCitan åpner dog for hjemmelading på imponerende 22 kW, men hurtigladingen holder ikke følge med Mercedes’ vanlige elbiler og topper seg på 80 kW. Tyskerne oppgir 10-80 prosent hurtiglading går på 38 minutter, og ladeporten er plassert foran under Mercedes-Benz stjernen.
Her er fakta rundt bilen.
Tekniske data – Motor og batteri:
Tekniske data – Mål og vekt:
Mercedes eCitan er altså endelig så nær at salget er åpnet og prisene er satt, og det kommer altså to versjoner av varebilen.
Prisene for Mercedes eCitan:
eCitan A1: 437.900 kroner
eCitan A2: 457.900 kroner
Mercedes Norge sier at de forventer at de første bilene er på norske veier mot slutten av sommeren, så den helelektriske varebilen bør ikke være altfor langt unna nå.
Les også: