Mercedes viser nå fram et imponerende elektrisk CLA-konsept. (Fotos: Mercedes)
Mercedes CLA-konsept med 750 km rekkevidde
Stjernemerket har en ny plattform på gang, og skal vi måle ut av Mercedes Concept CLA så er det bare å glede seg. Sjekk ut bildene av det imponerende konseptet!
Mercedes gir oss titt og ofte en sniktitt på den elektriske framtiden, og den mest imponerende elbilen de har vist oss er utvilsomt Mercedes Vision EQXX.
Denne skal vise hva som eventuelt bor av rekkevidde i framtidens elbiler, og selv om dette kun er en visningsbil er den fullt kjørbar. Faktisk så mye at Mercedes tok den ut på to langturer i fjor.
-->
Den første gikk fra hovedkvarteret i Sindelfingen til den franske rivieraen, og på turen var den også innom alpene som jo sluker litt strøm. Da de var framme helt sør i Frankrike hadde EQXX tilbakelagt 1.008 kilometer, og det var fortsatt 15 prosent strøm igjen. Snittfarten de hadde holdt lød på 87,4 km/t, mens tempen var mellom 3 og 18 grader.
Neste tur gikk fra Stuttgart til Silverstone i England i fjor sommer, og denne strekningen byr på flere motorveier som jo heller ikke er optimalt når det kommer til rekkevidder. Likevel tilbakela Vision EQXX formidable 1.202 kilometer, og her var snitthastigheten 83 km/t. Så ja, en elbil som klarer 1.200 kilometer under normal kjøring.
Det var altså et drøyt år siden, og nå er det på tide å gi et glimt av den nye plattformen de har på gang ‒ Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA).
Bilen som skal vise hva MMA duger til heter offisielt Mercedes-Benz Concept CLA Class, og ble avduket under det pågående IAA Mobility i München. Dette er en svært så linjelekker coupélignende modell som gir oss en smakebit på en elektrisk og digital framtid.
‒ Concept CLA Class er forløperen for et helt nytt helelektrisk segment av inngangs-biler hos Mercedes-Benz. Utvalget vil omfatte totalt fire nye modeller – en 4-dørs coupé, en shooting brake og to fantastiske SUVer – hver med betydelig mer produktinnhold, sier Ola Källenius, styreleder i Mercedes-Benz Group.
‒ Den nye modellfamilien er inspirert av en generasjon bilkjøpere som ønsker den umiskjennelige Mercedes-Benz-følelsen, med flere funksjoner, enda større komfort og sikkerhet og den mest avanserte teknologien.
En ny generasjon bilkjøpere er også opptatt av bærekraft, og MMA-plattformen reduserer CO2 i verdikjeden med mer enn 40 prosent.
‒ Denne hypermileren er «1-literen» i den elektriske tidsalderen, med en rekkevidde på mer enn 750 kilometer WLTP og et energiforbruk på bare 12 kWh/100 km, sier Källenius.
‒ Basert på MMA-plattformen gir den et innblikk i den første komplette familien av Mercedes-Benz elbiler utviklet fra bunnen av og fører Ambition 2039 ut på veien, hvor vi tar sikte på å oppnå netto karbonnøytralitet langs hele verdikjeden i vår flåte av nye kjøretøy i 2039.
Her snakker altså Mercedes om 750 kilometer, og det bør også gå unna når laderen må kobles til. MMA støtter nemlig 800V og 250 kW ladehastighet, noe som skal åpne for nye 400 kilometer med rekkevidde på kun 15 minutters lading.
MMA blir også den første elektriske plattformen som dekker en rekke forskjellige karosseristiler, og følger en Mercedes-filosofi som heter «real life safety». Det tyske merket har som kjent ledet an når det kommer til sikkerhet i flere tiår, og har nå som mål å rydde unna alle ulykkene under kjøringen.
CLA-konseptet baner også vei for et nytt operativsystem kalt «MB.OS», som legger grunnlag både for et nytt brukergrensesnitt og en ny brukeropplevelse (UI/UX) via en skjerm hentet fra en bil vi nå kjenner. MBUX Superscreen kommer nemlig fra den innovative skjermen i Vision EQXX, og byr på avansert sanntidsgrafikk.
Når det gjelder bærekraft har Concept CLA nesten CO2-fritt stål og CO2-redusert aluminium, og det er også bærekraftig produsert og bearbeidet skinntrekk samt pynt laget av papir.
Totalt sett representerer utstillingsbilen ifølge Mercedes en tolkning en bil som skal inn i et ungdommelig og dynamisk globalt markedssegment.
‒ Teknologien som danner grunnlaget for Concept CLA Class representerer en helt ny tilnærming for Mercedes-Benz, og inkluderer mange lærdommer fra vårt banebrytende Vision EQXX teknologiprogram, forklarer Markus Schäfer, medlem av styret i Mercedes-gruppen og Chief Technology Officer.
‒ For eksempel har ingeniørene våre maksimert effektiviteten ved å redusere tap i dets 800V elektriske drivsystem. Den har også innovativ battericellekjemi samt et høyt integreringsnivå som muliggjør stor energitetthet. Jeg er sikker på at vår MMA-plattform vil gjøre oss i stand til å tilby våre kunder i dette markedssegmentet en klassedefinerende kombinasjon av ytelse, bærekraft, sikkerhet og komfort sammen med en enestående digital opplevelse.
Hvordan bilen som også kan by på lavenergi LED-lys som inkluderer animert stjernemønster og et ekspansivt glasstak ser ut, kan du sjekke ut under.
Les også: