Vi er midt i dekkskifte-perioden, og alle som bytter dekk må
sjekkes tilstanden på sommerdekkene før de settes på bilen. Og det er spesielt viktig å sjekke mønsterdybden, som må
være på minst 1,6 millimeter på de mest slitte områdene. Men ekspertene har gang
på gang understreket at de ikke anbefaler noen å kjøre på dekk som har under 3
mm mønsterdybde.
AutoBild. Uheldigvis er det ikke slikt at sola alltid skinner, og i
regn spiller mønsterdybde en enda viktigere rolle enn på tørr asfalt. Sporene i
dekkene hjelper nemlig til slik at dekket for best mulig grep slik at man
unngår vannplaning, og testen til AutoBild som ble gjennomført på vått underlag
avslørte store forskjeller. De satte ulike dekk med dimensjonen 225/45 R 17 på en
Volkswagen Golf, og fikk seg en ganske stor overraskelse. I 80 km/t var bremselengden med nye dekk på 25,8 meter, og med
dekk med mønsterdybde på 3 mm gikk dette opp til 31,0 meter. De mest slitte dekkene med minste tillatte mønsterdybde på
1,6 mm hadde en bremselengde på 36,2 meter, noe som er 10,4 meter mer enn med
nye dekk. Verre ble det imidlertid når de testet i 120 km/t. Med nye dekk stoppet bilen på 59,1 meter, med 3 mm
mønsterdybde spratt dette opp i 124 meter, og med 1,6 mm var den på formidable
154,9 meter. Det er en forskjell på 95,8 meter, og en økning på 162 prosent.
at dekk med 1,6 mm mønsterdybde rett og slett kan verre livsfarlig. ‒ Dette bekrefter det vi har sett i tidligere tester gjennom
mange år, sier han. ‒ Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm, og vi
anbefaler ingen å kjøre med dekk som har kun 1,6 millimeters mønsterdybde. I
testen til AutoBild hadde bilen med de mest utslitte dekkene en hastighet på
106 km/t da den passerte punktet hvor bilen med de helt nye dekkene hadde
stoppet. Det sier seg selv at det kan få et dødelig utfall, sier produktsjefen
hos Continental Dekk Norge. Knudsen ber selvsagt at alle sjekker mønsterdybden på dekkene
sine. ‒ Bruk en linjal eller en mønsterdybdemåler som du får hos
din lokale dekkforhandler. Mønsteret måles på innsiden, midten og utsiden av
slitebanen på dekket, og dette bør helst gjøres tre-fire forskjellige steder på
dekket. ‒ Er mønsterdybden under 3 millimeter anbefaler vi å bytte
dekk. Dette dreier seg om trafikksikkerhet. I Continental har vi en visjon som
heter Vision Zero, hvor vi jobber for en framtid uten ulykker, skadde eller
drepte i trafikken.
mønsterdybde på 1,6 mm. ‒ Vi som jobber med dekk til daglig vet hvor farlig det er å
kjøre med slike dekk, og anbefaler alle å bytte lenge før de er nede på den
mønsterdybden. Det er rart det er tillatt, i likhet med at det fortsatt er
tillatt å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom hele sommeren. Det er også
farlig, og burde heller ikke vært tillatt, avslutter Knudsen. Les også: