I likhet med Volvo Cars har Volvo Trucks for lengst startet satstingen på elektriske og utslippsfrie drivlinjer, men det tar tid å utvikle slike for de aller største kjøretøyene.
Faktisk har det gått tre år siden Volvo kom med de første helelektriske lastebilene, til de har klare slike utgaver av de aller største utgavene. Men nå er ventetiden snart over.
-->
Svenskene har utviklet elektriske drivverk til tre forskjellige store lastebiler, nemlig FM, FMX og FH.
– Responsen har vært veldig god, slår Kjetil Bergflødt, produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS fast.
‒ Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om.
Disse kundene må fortsatt smøre seg med litt tålmodighet, for selv om de elektriske utgavene nå nærmer seg er de ikke helt klare. De første kommer på norske veier til høsten, og deretter skal de leveres fortløpende.
– Volvo Trucks ønsker å lede an i utviklingen og levere de beste løsningene for det grønne skiftet. Nå tar vi et nytt viktig steg ved å industrialisere produksjonen og starte leveransen av de største modellene våre, forteller produktsjef Bergflødt.
Elbiler har normalt batteripakker på mellom 50 og 100 kWh, men dette holder selvsagt ikke når det kommer til de store lastebilene.
Volvos FM, FMX og FH kan skilte med en vogntogvekt opptil 44 tonn, og skal man frakte slike vekter må batteriet også vokse betraktelig for å beholde en ok rekkevidde. Og det er da også en voldsom batteripakke som finner veiene til de nye el-lastebilene.
De er nemlig utstyrt med et batteri på solide 540 kWh, noe som ifølge Volvo gir rekkevidder på inntil 380 kilometer.
Og det pirrer åpenbart den norske interessen.
‒ Vi har stor pågang fra transportører og bileiere over hele Norge som trenger en løsning for å kutte CO2-utslippene sine, sier Bergflødt.
Norge er et særdeles utfordrende land nå som transportørene skal over til utslippsfrie kjøretøy.
Ikke bare kan det være til dels dårlige veier, det er også en masse fjell og bakker som må forseres, det er lange og øde strekninger, og ikke minst har vi en lang og kald vinter som også tapper rekkevidde.
Likevel mener produktsjefen at mulighetene er store.
– Med de vogntogvektene og rekkeviddene vi tilbyr, er det veldig mye vi kan og bør elektrifisere allerede nå. Så langt har vi prioritert trekkvogner – da det er disse som først vil rulle stille ut av fabrikkportene i Gøteborg. Mange kunder ønsker imidlertid også å være tidlig ute og sikre seg byggeplass for jevnlastchassis til diverse påbygg og bruk, forteller Bergflødt, og legger til:
– All teknologi har sine begrensninger, men ny drivlinje gir også nye egenskaper og helt nye muligheter. Det er bare å glede seg til det som nå kommer!
Volvo har allerede tre el-lastebiler ute på markedet, og vil altså doble dette med de nye utgavene som kommer.
Fakta om Volvos elektriske lastebiler:
Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov
Volvo FH, FM og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i 2. halvår 2022
Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa
Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2020