McLaren og Lockheed skal designe superbiler

Superbilen Artura møter superflyet Darkstar? Det kan bli en realitet i framtiden.


I februar kunne superbilprodusenten McLaren gi oss en liten titt på framtiden. Det var nemlig en HPH-bil ‒ en High Performance Hybrid. Altså en superbil som kombinerer en forbrenningsmotor med en elmotor.

HPH-modellen til McLaren heter Artura, og i motorrommet finner vi en 3-liters V6 motor med 585 hestekrefter og 585 Nm dreiemoment. Dette kombineres med en liten elmotor som kun veier 15,4 kilo som kan by på ytterligere 95 hk og 225 Nm.

Sammen er de to drivsystemene dynamitt, for Artura skal komme seg opp i 100 km/t på kun 3 sekunder. Dobles hastigheten går det kun 8,3 sekunder, og nekter man å slippe gasspedalen før bilen når 300 km/t har det gått 21,5 sekunder.

Den lynraske superbilen har som den aller første tatt i bruk en ny plattform kalt McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA), og som navnet sier er målet å kombinere lav vekt med høy effekt.

Med en ganske så lett V6-motor, den veier kun 88 kilo, er den totale vekten for Artura under halvannet tonn. Det er superlett, spesielt for en hybrid som også må takle en ekstra motor og et nytt batteri.

Artura er altså en ekte HPH-bil.

Da McLaren som også er på plass i Formel 1 viste fram bilen annonserte de at dette var morgendagens superbil, og nå kan vi vente mer moro fra britene.

De som har sett oppfølgeren til Top Gun, Maverick-utgaven, vet godt hva Darkstar er.

Dette er nemlig et ganske så skummelt hypersupersonisk jagerfly som er kapabel til å fly i 10 mach. 1 mach er tilsvarende lydens hastighet, rundt 1.230 km/t, så 10 mach blir rundt 12.300 km/t.

Med et slikt fly ville man fløyet Oslo-New York på en halv time. Jepp, det hadde vært noe!

Det er Lockheed Martins avdeling med det kule navnet Skunk Works som designet flyet til Top Gun-oppfølgeren, og dette er spesialister på design og aerodynamikk.

Og avdelingen med det stinkende navnet er mer enn villig til å dele sin kunnskap, for McLaren og Skunk skal nå samarbeide og komme opp med morgendagens superbildesign.

‒ McLaren er et banebrytende selskap som alltid har flyttet grenser og søkt etter nye innovative og banebrytende løsninger for å lage de ultimate superbilene, sier Darren Goddard, Chief Technical Officer hos McLaren.

‒ Å jobbe sammen med et ikonisk selskap som Lockheed Martin Skunk Works, kjent for sitt visjonære fokus på framtiden, faller oss helt naturlig. Vi håper dette er starten på et lengre og dypere samarbeid som vil komme våre kunder til gode på lang sikt.

Og ser vi på de to kjøretøyene, Artura og Darkstar, kan vi bare tenke oss hva dette kan resultere i. Sjekk dette familiefotoet:

Som bildet viser hadde begge selskapene tatt med seg sine futuriske design for å markere avtalen de nå har inngått, og heldigvis var det en svartlakkert Artura som hadde funnet veien til Skunk Works hovedkvarter i California High Desert.

Prosjektet skal ifølge McLaren fokusere på å ta Skunks designsystem som er spesielt utviklet for luftfarten også inn i riket til superbildesignet.

En av de store fordelene er at dataprogrammet Skunk har utviklet setter parameter for høyhastighetssystemer mer nøyaktig og raskere enn tradisjonelle designmetoder, noe som også er viktig for framtidens hyperbiler.

Så når McLarens forskere og ingeniører slår seg sammen med folkene hos Skunk Works er det bare å glede seg til å se hva resultatet er, for både Artura og Darkstar er to usedvanlig imponerende kreasjoner som allerede nå gir oss en titt inn i framtiden.

Les også:

Les mer om:

Nyheter