McLaren hyller berømt seier

På sitt aller første forsøk gikk McLaren til topps i et av de mest berømte løpene som finnes, Le Mans. Den prestasjonen hyller de nå med en ny spesialversjon av 720.


Spanske Fernando Alonso har en stor drøm. Racerføreren er
sammen med vår egen Petter Solberg de to eneste førerne som har blitt
verdensmester i to forskjellige FIA-disipliner, men han ønsker seg også en
annen trone.

I motorsporten er det nemlig en som heter trippel-kronen, og
for å kunne få denne må man vinne tre av de kanskje aller mest legendariske
løpene som finnes ‒ Monaco Grand Prix, Indy 500 og Le Mans. Det har så langt kun
én fører klart, britiske Graham Hill som fullførte den imponerende trippelen i
1972.

-->
Alonso, to ganger tidligere verdensmester i formel 1, har vunnet
F1-løpet i Monte Carlo og 24-timersløpet i Le Mans, og mangler «kun» å vinne
løpet i Indianapolis før han kan krone seg som en trippel-konge.

Spanjolen har forsøkt seg i Indy 500 to ganger tidligere uten
suksess, men er klar for et nytt forsøk i år.

Og det skal han gjøre i en McLaren.

Bilmerket satser også tungt på motorsport, og i 1995 stilte
de for aller første gang til start i Le Mans også. Og de var mildt seg godt
forberedt.

For en McLaren F1 GTR kjørt av JJ Lehto, Yannick Dalmas og Masanori Sekiya gikk like godt bort og vant hele greia, og dette gjorte sitt til at McLaren tok en annen trippel-krone.

Merket hadde allerede før det løpet blitt verdensmestere i formel 1 og vunnet Indy 500, så 1995-seieren i Frankrike betydde selvsagt enormt mye for den lille sportsbilprodusenten. Der og da hadde de vunnet de tre største tingene for et lag.

Faktisk betydde det så mye at de 25 år etter hyller
prestasjonen.

Modellen som skal hedre Le Mans-seieren er 720S coupé, og den
eksklusive Le Mans-utgaven blir utstyrt med et «McLaren 25 Anniversary Le Mans»-emblem
og har VIN produksjonsnumre som starter med 298 ‒ antall runder vinnerbilen i
1995 klarte på 24 timer.

Spesialutgaven kommer i to utvendige farger, McLaren Orange eller
Sarthe Grey, F1 GTR-hjul, gullbelagte bremsekalipre, et glanset svart tak og
svart kontrasteffekter ‒ og selvsagt har de spandert litt mer utvendig karbon.

På innsiden er det svart Alcantara kombinert med enten den oransje eller grå utvendige fargen, Le Mans-logo tilsvarende den på utsiden, og selvsagt rattmarkering for klokka 12 ‒ akkurat som ekte racerbiler også har.

Le Mans-entusiastene trenger heller ikke å bekymre seg for
kreftene, for her snakker vi om en midtstilt V8 med twin-turbo på 4-liter.
Antall hestekrefter klarer du å gjette deg til (hint, hva heter modellen?), og
720S coupé rører såpass på seg at den klarer sprinten under den magiske grensen
på tre sekunder.

0-100 km/t går unna på 2,9 sekunder, mens 0-200 km/t
forsvinner på lynraske 7,8 sekunder. Toppfarten som for eksempel kan nås på Sarthe-banen
hvor Le Mans kjører er på hele 341 km/t, og det er faktisk mer enn det racerbilen
som vant det historiske 24-timersløpet i 1995.

I det regntunge løpet den gang stilte altså McLaren opp med biler kalt F1 GTR, og under panseret hadde de plassert en gedigen 6-liters V12-motor. At bilverden har utviklet seg viser denne motoren med all klarhet.

Den produserte nemlig «kun» 608 hk, 112 færre enn 720S, og
toppfarten var på 330 km/t, 10 km/t under 720S.

Det var uansett nok til å sende McLaren til topps, og dermed
også en mottaker av trippel-kronen.

Den neste som kan ta en slik er altså Alonso, og da passer
det jo usedvanlig bra at han kan gjøre det bak rattet på en McLaren.

Her er flere bilder av McLaren 720S Le Mans Special Edition:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsport