McLaren Artura, morgendagens superbil

Det er like greit å lære seg HPH med en gang, for det er dette som gjelder for morgendagens superbiler ‒ slik som McLaren Artura.


Det er en ny tid for bilprodusentene, og superbil-produsentene må også henge med i svingene. Det betyr enda mer elektrifisering av drivverket, noe som igjen baner vei for en ny benevnelse ‒ HPH.

Dette står for High-Performance Hybrid, og er enkelt og greit en perfekt ting for superbiler.

-->
Disse skal som kjent ha god akselerasjon, og slikt får man av et høyt dreiemoment allerede fra start av. Og er det noe som byr på dette, er det elektrisk kraft.

Så kombinerer man for eksempel en potent V6-motor med en elmotor henter man ut det beste fra to verdener, og nettopp det gjør McLaren Artura.

Denne nye superbilen skriver et nytt kapitel i McLaren-historien, og blir den første HPH-bilen som skal vise vei inn i framtiden.

Det britiske merket har laget en plattform kalt McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) for HPH-biler, og som vi skjønner er målet å kombinere lav vekt med hybride drivlinjer.

Resultatet er ganske så imponerende, for selv med en V6-motor og et batteri på 88 kilo veier faktisk Artura under halvannet tonn.

Den nye 3-liters V6-motoren sparer 50 kilo i forhold til V8-motoren de har brukt tidligere, og har en vekt på 160 kilo. Denne huser 585 hk og 585 Nm, og kan altså by på nærmere 200 hk per liter.

Hybridsystemet er montert i tilknytning til girkassen, og her veier selve motoren kun 15,4 kilo. Denne kan generere 95 hk og 225 Nm, og hjelper altså godt til når Artura skal akselerere fra 0 og opp til for eksempel 100 km/t.

HPH-maskinen gjør denne sprintøvelsen på 3,0 sekunder, mens den doble distansen går unna på 8,3 sekunder. Prøver man seg på 0-300 km/t går det på 21,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 330 km/t. I eldrift er det mulig å kjøre i 130 km/t.

Absolutt alt er nytt med den nye superbilen til McLaren, fra plattform, monocoque-chassis, førerassistenter, instrumentpanel, infotainment, trådløs oppdatering, oppheng, elektrisk differensial, bremser og til de to motorene. Ja, til og med dekkene er splitter nye, for Pirelli fikk streng beskjed om å hoste om en ny generasjon av P Zero Corsa som byr på enda mer grep og mindre dekkstøy. Dekkdimensjon er for øvrig 235/35Z/R19 foran og 295/35/R20 bak.

McLaren er altså skikkelig seriøse når de byr på den neste generasjonen superbiler, som blant annet skal ta opp arven etter «rimelige» McLaren 570S.

Nå er ikke britene helt ukjente med hybride drivverk, og har allerede utstyrt hyperbiler som P1 og Speedtail med slike. Men det er biler som er utenfor rekkevidde for de aller fleste, mens Artura som starter på 185.000 pund bør være langt mer tilgjengelig.

Totalt byr McLaren Artura på 680 hk og 720 Nm, og gjennom et batteri på 7,4 kWh har den også en ren elektrisk rekkevidde på 30 kilometer.

Nordmenn er jo glade i ladehastigheter, så vi legger til at den bruker 2,5 timer på å lade til 80 prosent.

Og selvsagt har McLaren også satt inn diverse kjøremoduser i Artura, for med en helt ny generasjon superbiler kalt HPH på gang har de tenkt på det meste.

Designet trenger vi heller ikke å bekymre oss så veldig om, for som vi vet har McLaren god kontroll også på den delen.

Her er bilder av HPH-bilen McLaren Artura som er leveringsklar i 3. kvartal:

Les også:

Les mer om:

Nyheter